Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو با نینیان اسمارت در باب فلسفه دین

مترجم:

(16 صفحه - از 178 تا 193)

کلید واژه های ماشینی : دین، فلسفه دین، اسمارت، مگی، نینیان اسمارت در باب فلسفه، زبان دینی، پرسش، باب فلسفه دین، اسمارت در باب فلسف، فلاسفه دین

خلاصه ماشینی:

"فلسفه دین،در بیست‌وپنجسال اخیر،عمیقا عقلانی بوده است،یعنی فلاسفه دین،عمیقا گزاره‌های دینی-و به ویژهآموزه‌های دینی-را مورد توجه قرار داده‌اند و سعی ایشان پاسخ به این پرسش بوده است:چگونه این گزاره‌ها می‌توانند در فرهنگی کاملا علمی،با معنا باشند؟شیوه ارتباط اینآموزه‌ها با سایر امور یعنی اعمالی نظری پرسش،مناسک و شعائر دینی-و نیز شیوه‌هاینمادین سخن چندان روشن شنده است. مگی:آیا فکر می‌کنید که فلاسفه دین،در مناقشات فلسفی سنتی-بر حسب حوزه تحقیقات-بهاتخاذ جهتی خاص و کنار گذاردن جهتی دیگر رهنمون می‌شود؟برای مثال آیا می‌توانگفت که ایشان بیش از نظریه مطلابقت39حقیقت،مستعد و پذیرای نظریه انسجام40هستند؟ اسمارت:پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است. اما بهنظر من،تأمل دینی و نیز ایدئولوژی‌ها،ممکن است به آگاهی بیشتری راجع به راههاییبینجامد که در آنها نگرشی نسبت به جهان،باالگوهایی خاص از رفتار یا باورهایی درباره رفتار پیوند دارد(البته من ادعا نمی‌کنم که در میان فلاسفه دین،چنین روندی رایج است)شاید کسی به خلفت جهان توسط خداوند و یا وجود موقفی متعالی به نام نیروانا52کهمی‌توان بدان دست یافت ایمان داشته باشد. مگی:آیا به نظر شما فلاسفه دین،کالای باارزشی برای ارسال به حوزه‌های مجاور خود دارد؟ اسمارت:من فلسفه دین را یکی از مهمترین بخشهای مربوط به مطالعه دین می‌دانم،زیرا با تاملدر تاریخ ادیان مسلمان با پرسشهای فلسفی روبه‌رو خواهیم شد. مگی:آیا هیچگاه،تعین این قلمرو بواسطه وضعیتی فلسفی به طور کلی رایج بوده است؟بهعبارت دیگر،آیا هیچگاه مسایل مهم و مطرح در فلسفه رایج،موضوعات بحث در فلسفهدین را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند یا عمیقا بر آن تأثیرگذار بوده‌اند؟ اسمارت:بله،اما فکر می‌کنم که گفته من درباره علوم‌اجتماعی و نظایر آن،با این موضوعبی‌ارتباط نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.