خلاصه ماشینی:
"از آنجایی که بالاخص در روشهای پست امپرسیونیسم و برخی شاخههای نقاشی نوین غرب مانند اکسپرسیونیسم و فوویسم تاثیرهای عمیقی از نقاشی منظرهی ژاپن و شرق دور، نهادینه شده بود،در آثار نقاشان ایرانی نیز،اگرچه با حدود نیم قرن تاخیر،بههرحال توجه به ارزشهای تصویری و بیان تجسمی متاثر از نمودگذاری بصری و ساختارهای مبتنی بر طبیعت ولی مستقل از آن رواج یافت.
هیچگاه توصیف و تشبیه در آثار هنر تجسمی کافی و بسنده نیست و در میان تجربههای طبیعت در نقاشی معاصر ایران،با همهی تنوعی که دارد،آثار ماندگار و بحثانگیز خواهند بود که کمتر به شیوههای معتاد صرفا غربی شبیه و از صفات ویژه و کمسابقهتری بهرهمند باشند.
نگارندهی این سطور،صرف نظر از تلاشهایی که خود در رویکرد به دلالتهای تضمنیتر و نمادینتر از طبیعت در آثار تجسمی خود کردهام،همواره با جهانبینی هنرمندان همعصر خود ربط بیشتری گرفته که به نحوی آثارشان یا از ویژگیهای جغرافیایی با دستخط شخصیشان آفریده شدهاند و یا بهرهی بیشتری از خاطرهی قومی مرزوبوم خود دارند،همانند علی گلستانه،جلال شباهنگی،یعقوب امدادیان،منیژه میرعمادی،ژرژ هراپد، احمد وثوق احمدی،عارف میرالوند،علی اسماعیلپور، محمود سمندریان،ناهید سلماسیان،رضا هدایت و..."