خلاصه ماشینی:
"بر خلاف او،سالینگر (Salinger) غرض الناصر را در فتوتورزی رقابت کردن با دستههایی میداند که در بغداد بخصوص پیش از دوران خلافت او چنان آشوب و فتنی برپای کرده بودند که سالها ادامه داشته و موجب وحشت و هراس مردم شده بوده است.
هنگامی که در سال 661/1263 فرستادهء ملک قبچاق برکت خان بقاهره رسید تا بیبرس را از اسلامآوردن خان آگاه سازد،وی این فرصت را غنیمت شمرد و برخلیفه لباس فتوت پوشانید که ماجرای آنرا المقریزی چنین نقل میکند:32 «در شب چهارشنبه سوم ماه رمضان الملک الظاهر از خلیفه الحاکم بامر الله پرسید که آیا فتوت در میان اهل بیت طاهرین و اولیاء متقین ایشان رائج بوده است؟ گفت نه!و از سلطان خواست تا قصد خود را از چنین پرسسی بازگوید.
و در مقام لبس اتابک فارس الدین اقطای به وکالت از جانب سلطان به خاطر اینکه از امام المستنصر بالله امیر المومنین فرزند الناصر کسوت فتوت پوشیده بوده است مباشرت کرد...
دربارهء اینکه درآمدن به طریقهء فتیان در روزگار ممالیک بر چه آیین بوده است،القلقشندی گوید:36«گروهی انبوه از مردم آهنگ پوشیدن کسوت فتوت میکنند و برای آن آدابی که در میان ایشان جاری است برپای میدارند.
باری،در این فتوت اشرافی دوران ممالیک هم بکردار همان فتوت روزگار الناصر رسم گروههاندازی پایدار بوده است،و چنین برمیآید که الملک الظاهر خود بدین امر اهتمامی خاص داشته است،چه لقب او«بندق درای»دلیل آن تواند بود.
اما تاریخ لباس فتوت پوشیدن خلیفه را در منبعی دیگر نیافتیم و کتاب چلپی هم متأخر است(1017-1067/1657-1609).
Das Futuwwa-Rittertum des islamischen Beitrage zur Arabistik,Semitistik :در Mittelalters."