Skip to main content
فهرست مقالات

مارتین هایدگر و هرمنوتیک فلسفی

نویسنده:

(18 صفحه - از 14 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : هایدگر، هرمنوتیک، هایدگر و هرمنوتیک فلسفی، فهم، هستی، تفکر، تأویل، مارتین هایدگر، دازاین، فلسفه

خلاصه ماشینی: "در تفکر هایدگر، فهم در مقام نحوه‌ای بنیادی از هستی داشتن، از حدودی که دیلتای در تعریف آن قایل شده بود و آن را فهم تاریخی در برابر صورتی علمی (تجربی) از فهم انگاشته بود، فراتر برده شد، وی مدعی شد که هر فهمی (خواه مربوط به علوم تجربی باشد یا علوم انسانی) زمانی و تاریخی است، وی فهم را صرفا عملی ذهنی نیانگاشت، بلکه آن را عملی هستی شناختی یعنی انکشاف آن چه برای انسان واقعی است، شمرد. هایدگر در درس گفتاری که در ژوئن 1938 با عنوان «بنیادگذاری تصویر جدید از جهان از طریق مابعدالطبیعه» ایراد کرد، اثر این گونه رویکرد عام به حقیقت و تفکر را وقتی که با موقف دکارتی نیز ترکیب می‌شود پس می‌گیرد، زیرا در فلسفه‌ی دکارت تفکر غربی چرخش قاطع دیگری کرد. آنچه معلوم است، موجودی با استقلال وجودی و نمایان کننده‌ی خود، آن چنان که هست، نیست، یعنی به جلوه درآوردن خودش با قدرت وجود خودش برای ما، بلکه آنچه معلوم است به مثابه‌ی موضوع شناسایی دیده می‌شود، به مثابه‌ی چیزی که فاعل شناسا برای خودش نمایان می‌کند، و از آنجا که شأن جهان در فاعلیت ذهن آدمی استوار شده، چنین فلسفه‌ای آگاهی محور می‌شود. (13) جان مک کواری درباره‌ی تفکر متقدم و متأخر هایدگر گفته است: «تفکر متقدم او وجودی است، بدین معنا که بر آن بحث‌های وجود انسان حاکم است و انتظار می‌رود که این بحث‌ها آن سررشته‌هایی را به دست دهند که به فهم _______________________________ 12."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.