خلاصه ماشینی:
برای بررسی وجود تفاوتهای فردی در ارزشیابی اوراق،همانطور که در بالا اشاره کردیم روش کار به این صورت است که نتایج امتحانات یک حوزهء معین را برحسب ارزشیابهای مختلف با یکدیگر مقایسه میکنند.
برای اثبات اینکه ارزشیابها در تصحیح اوراق داوطلبان تفاوتهای فردی قابل توجهی دارند بررسی کوچکی را در دانشکدهء روانشناسی دانشگاه علامهء طباطبایی انجام دادهایم که در زیر خلاصهای از آن را درج میکنیم: از یکی از دانشجویان که معلم تاریخ و جغرافیای کلاس پنجم ابتدایی بود خواستیم که کلیهء اوراق امتحانی کلاس خود را در اختیار ما بگذارد.
بنابراین در یک حوزهء امتحانی اگر این دو نفر جزء تصحیحکنندگان اوراق باشند،اوراقی که توسط نفر دوم ارزشیابی شوند رویهمرفته نمراتی کمتر از جدول 3-نمرات خام،میانگین نمرات،بالاترین نمره،پایینترین نمره و نیز بالاترین انحراف بین نمراتی که یک ارزشیاب داده یا نمراتی که یک ورقه دریافت کرده است.
بنابراین جای تردید باقی نمیماند که ارزشیابها در تصحیح اوراق داوطلبان تفاوتهای فردی غیر قابل اغماض دارند و این تفاوتها مستقل از محتوای ورقهء مورد ارزشیابی است.
به عبارت دیگر،عامل دیگری که موجب میشود تا دو ارزشیاب مختلف در مقابل یک کار معین با روشهای متفاوت عمل کنند و به نتایج متفاوتی برسند این است که آنها در شرایط متفاوتی قرار میگیرند و درنتیجه اطلاعات متفاوتی را بررسی میکنند.
معنای میانگینهای 11 و 14 این است که اطلاع از موقعیت و عملکردهای قبلی داوطلبان موجب میشود که ارزشیابها در ارزشیابی خود تفاوتهای فردی نشان دهند.