خلاصه ماشینی:
"دانشمندان این علوم با مطالعه در مورد فرآیند رشد انسان به ویژگیها و قوانینی دست یافتهاند که با توجه به آنها میتوان اصولی را به شرح ذیل برای تعلیم و تربیت معین کرد: 1-تدریجی بودن تعلیم و تربیت یکی از ویژگیهای رشد انسان،تدریجی بودن آن است هیچ فردی نمیتواند در مدت کوتاهی،دوران کودکی را سپری کند،به نوجوانی قدم بگذارد و بهطور جهشی به مرحله بعدی برسد.
ممکن است بعضی از والدین و معلمان،در اثر آگاه نبودن از اصول تعلیم و تربیت تصور کنند که اگر هرچه زودتر آداب اجتماعی را به کودک بیاموزند،او را بهتر تربیت میکنند؛ درحالیکه هر مقطع سنی باید با ویژگیها و نیازهای آن مقطع طی شود.
اما اگر معلم از این ویژگی و احتیاج روانی مطلع نباشد چه اتفاق میافتد؟وقتی که دانشآموزی با علاقهء فراوان حاصل فکر و تلاش خود را به معلم ارائه میدهد،اگر پاسخ مناسبی دریافت کند،برای فعالیتهای بعدی انگیزه پیدا میکند."