Skip to main content
فهرست مقالات

رفع خطا در عملیات ریاضی

نویسنده:

(4 صفحه - از 48 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان، تفریق، دهگان، خطا در عملیات ریاضی، رفع خطا در عملیات، جمع، یکان، سمت چپ رقم یکان، سمت چپ رقم دهگان، مکان

خلاصه ماشینی: "آنها تصور می‌کنند که‌ این عمل برای انجام تفریق ضروری است. استفاده می‌شود،دو مشکل ایجاد می‌کنند:تمرکز روی یک‌ مثال در زمانی که مثالهای زیادی در صفحه وجود دارد،و نگاه کردن به‌ علامت عملیات این مثالها علاوه بر انجام دادن عملیات مثال قبلی. » گاهی اوقات دانش‌آموزانی که یک عدد دو رقمی را با یک عدد یک رقمی جمع می‌کنند،«ده بر یک»را فراموش می‌کنند و یا ممکن‌ است هم ارقام را با هم جمع کنند و توجهی به یکان و دهگان نداشته‌ باشند،ازاین‌رو باید حتما تفاوت بین عدد یک رقمی و دو رقمی را دریابند تا دچار اشتباه نشوند. بنابراین،رقم‌ کوچکتر را از رقم بزرگتر کم می‌کنند و به این ترتیب می‌نویسند: ؟؟؟55 46-91 ؟؟؟65 18-62 ؟؟؟26 36-58 باید به این دانش‌آموزان ارزش مکانی را حتما با کمک مواد کمک‌آموزشی یاد داد. حتما یادآور شوید که اگر رقم کوچکتر در«یکان»ها عددی باشد که باید از عدد بزرگتر کم شود، قرض گرفتن لازم نیست. چرا که گاهی ممکن است دانش‌آموز چنین‌ بنویسد: ؟؟؟112 63-85-715 به آنها یادآور شوید که قرض گرفتن برای هنگامی است که‌ یکان عدد کوچکتر بزرگتر از یکان عدد بزرگتر است. یعنی: ؟؟؟35 38-73-613 پیوسته از آنها در هرتمرینی بپرسید:«آیا رقم یکان عدد کوچکتر را می‌توان از رقم یکان عدد بزرگتر کم کرد یا باید از قرض‌ گرفتن استفاده کرد؟»برای این کار تعدادی تفریق به آنها بدهید و بخواهید فقط مشخص کنند که به قرض گرفتن نیاز داریم یا نه،بی‌آنکه‌ عمل تفریق را انجام دهند. گاهی وقتها دانش‌آموزان نتیجه‌ می‌گیرند که پاسخ یک عملیات ضرب در صفر،با پاسخ جمع با صفر یکی است،لیکن این نتیجه‌گیری درست نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.