Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین فلسفی توحید فاعلی

نویسنده:

(5 صفحه - از 156 تا 160)

کلید واژه های ماشینی : توحید ،فاعل ،لا موءثر فی الوجود ،توحید فاعلی ،علیت ،معلول ،توحید افعالی ،علت ،اراده‌ی ،استقلال ،استناد افعال اختیاری انسان ،خداوند ،تعالی ،شریک ،استناد ،انسان ،متکلمان ،فعل خدا و کار ،ذات اقدس الهی فاعل ،دیدگاه ،علیت فاعلی خداوند ،اختیاری ،توحید ذاتی ،تعالی علت فاعلی ،علت فاعلی ،واجب تعالی ،علت فاعلی خداوند ،معطی ،تأثیر ،علت تامه

خلاصه ماشینی:

"مقصود از توحید افعالی این است که در عالم آفرینش، جز ذات اقدس الهی فاعل بالاصاله و مستقلی وجود ندارد وهمه‌ی فاعلهای طبیعی و غیر طبیعی در ذات و افعال خود مسخر اراده و مشیت خداوند می‌باشند. دیدگاه متکلمان گروهی از متکلمان (اشاعره) به استناد ظواهر دسته‌ای از آیات و روایات و همچنین به توهم براهینی در این زمینه، به کلی سلب تأثیر از علل متوسطه نموده و اساسا منکر علیت و تأثیر، برای آنها شده‌اند و خدای متعال را فاعل بی‌واسطه برای هر پدیده‌ای قلمداد کرده‌اند و معتقد شده‌اند که عادت الهی بر این، جاری شده که در شرایط خاصی پدیده‌ی معینی را به وجود آورد و گرنه اسباب و شرایط، هیچ تأثیری در پیدایش آن ندارد. اکنون اگر افعال انسان را مستند به اراده واختیار خودش بدانیم جایی برای استناد آنها به خدای متعال، باقی نمی‌ماند مگر از این نظر که خدا آفریننده‌ی انسان است و اگر او را نیافریده بود و نیروی اراده و اختیار را به او نداده بود افعال اختیاری وی هم تحقق نمی‌یافت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.