Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه درسی پنهان

نویسنده:

(10 صفحه - از 92 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : برنامه درسی پنهان ،مدرسه ،تمایز برنامه درسی پنهان ،کلاس درس ،دانش‌آموزان ،برنامه درسی آشکار ،تأثیر یادگیری برنامه درسی ،دانش‌آموزان قرائت‌کنندگان متن برنامه درسی ،یادگیریهای برنامه درسی پنهان ،تحقیقات ،برنامه درسی پنهان یادگیریهای ،انتقادی ،یادگیری آشکار کلاس درس ،باب برنامه درسی پنهان ،واژه ،معلمان ،آموزش ،فرایند ،دانش‌آموزان برنامه درسی پنهان ،ایده برنامه درسی پنهان ،متن برنامه درسی پنهان ،متن ،مقاومت ،مفهوم برنامه درسی پنهان ،پیامهای برنامه درسی پنهان ،بررسی پیشینه موضوع و تحقیقات ،اجتماعی ،ایده ،پیامهای ،تفسیر

نویسنده این مقاله آقای د. گوردون «برنامه درسی پنهان» را بررسی کرده است. در این بررسی پیشینه موضوع و تحقیقات انجام‌شده درباره آن را به اجمال بررسی کرده است. از نظر او تحقیقات انجام‌شده درباره موضوع فوق‌الذکر به دو دوره تقسیم می‌شوند. در دوره اول سه روند کلی وجود دارد: روندی که تمایز برنامه درسی پنهان را با برنامه درسی آشکار درنتیجه می‌داند؛ روندی که تمایز مذکور را در زمینه و روندی که تمایز مذکور را در فرایند می‌داند. در دوره دوم، پژوهشگران دیدی انتقادی به موضوع اتخاذ کرده و آن را از جهات گوناگون نقد کرده‌اند. نویسنده در پایان دورنمایی از وضعیت فعلی این موضوع بدست می‌دهد و موارد نیازمند تحقیق و نیز رویکردهای ناظر به آن را ارائه می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"برنامه درسی پنهان به منزله زمینه به‌طور کلی می‌توان یادگیری مدرسه‌ای را یادگیری‌ای تصور کرد که معمولا در متن فکری ویژه‌ای (کلاس درس) که در زمینه فیزیکی و اجتماعی خاصی (مدرسه) با ویژگیهای ساختاری معین واقع شده است شکل می‌گیرد. به عنوان مثال، نظریه‌های تربیتی نومارکسیستی، افراطی، و انتقادی نخست ایده برنامه درسی پنهان را برای توضیح و تشریح پیامهای پنهان، نافذ و خطرناک و باز تولید طبقاتی آموزش مدرسه‌ای در جامعه‌های سرمایه‌داری به کار بردند، اما بعدها قائل شدند که دانش‌آموزان اغلب در برابر پیامدهای برنامه درسی پنهان، مقاومت می‌کنند. به خلاف بلوم که مفروض گرفته است که مازاد بر نیاز بودن این متن، تضمین می‌کند که دانش‌آموزان معنی عینی47 پنهان متن را کشف کنند و به صورت خام و بدون تفسیر آن را بپذیرند، لاکامسکی اصل وجود چنین معنی عینی را مورد تردید قرار می‌دهد؛ نظریه‌پردازان انتقادی، خام و غیرانتقادی بودن قرائت دانش‌آموزان را زیرسؤال می‌برند، و آسور و گوردون تأثیر مازاد بر نیاز بودن را به منزله یک خصیصه ارتباطی48 یا سازوکار مورد تردید قرار می‌دهند. شاید مهمترین اثر مفهوم برنامه درسی در این نهفته است که محققان را به مشاهده تعلیم و تربیت، تدریس و آموزش مدرسه‌ای به شیوه هرمنوتیک49 (یعنی به منزله متنی که باید تفسیر یا معانی پنهان آن آشکار گردد) فرا می‌خواند. اما، اگر بلوم در اسناد چنان توانایی به برنامه درسی پنهان، تنها فی‌الجمله، بر صواب باشد، این واژه هنوز بر جنبه‌ای از آموزش مدرسه‌ای دلالت می‌کند که بسیار مورد علاقه افرادی است که دغدغه اصلاح مدارس را دارند. implicit learning theory 44."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.