Skip to main content
فهرست مقالات

جادوی رنگ

نویسنده:

(16 صفحه - از 16 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هند، بابری، اکبر، هنر، هنر اروپائی نقاشی بابری هند، نفوذ هنر اروپائی نقاشی بابری، مینیاتور، کتاب، استاد

خلاصه ماشینی: "بود درگذشت، پسرانش با گروهی از اطرافیان خود از جمله خود از جمله شاعران و هنرمندان دربارش به راولپندی آمدند اکبر خود را آماده کرده بود که درصورتیکه پسران حکیم خیال استقلال و تمرد داشته باشند ایشان را گوشمال دهد و با لشکر کشی به کابل املاک و اموال برادر را ضبط کند، درین سالها اکبر در لاهور می نشست شاید علت این امر گسترش قلمرو عبدالله خان ازبک بسوی جنوب و جنوب غربی افغانستان کنونی بود و البته اکبر نمی خواست که ازبک ها و بلوچستان برسند و آنرا تصرف کنند این بود که هنگام فوت حکیم پسرانش بجای عزیمت به فتحپور به لاهور عزیمت کردند و در راولپندی بخدمت امپراتور رسیدند، در میان متعلقان حکیم نقاش معروف ترکمن فرخ بیک نیز بود که تا آخر عمر در دستگاه اکبر برجای ماند و در سال 1005 (1594) که دسوانت کشته شد یا خودکشی کرد به ریاست نقاشخانه رسید و تا هنگام مرگ درین سمت باقی ماند، فرخ بیگ یکی از نقاشان معدودی است که تصویرش را در دست داریم، سبک کار وی شبیه کار استاد بزرگ بهزاد است تا بجائی که گروهی ویرا همپایه و همقدر قاسم علی معروف ترین شاگرد بهزاد می دانند، از لحاظ اسلوب کار و رنگ آمیزی همینکه فرخ بیگ به سبک کارهای ایرانی نقاشی میکرد بهترین و شبیه ترین کار مکتب بهزادی را می توانست ارائه کند، اما با گذشت زمان سبک های مختلف هندی و کار استادانی که در مکتب اکبری سرگرم بودند در وی مؤثر واقع شد و کارش در سبکی نوین ظاهر شد که با نحوه کار هیچیک از استادان این دوران و عصر جهانگیر قابل تطبیق و تشبیه نیست، اثر ونفوذ سبک وی در پیشرفت و ترقی کار نقاشان این عصر چشم گیر و جالب بود و خوشبختانه از وی آثار بسیار هست، چه مینیاتور در کتابها و چه نقاشیهای مجزا، خیلی بیشتر از آثاری که از دو استاد سابق در دست داریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.