Skip to main content
فهرست مقالات

اعتبار ادراک و شهود عرفانی از دیدگاه کتاب و اهل سنت

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 27 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : شهود، خدا، معرفت، یقین، اعتبار ادراک و شهود عرفانی، خداوند، لقاء، قرآن کریم، لقاءالله، انسان

خلاصه ماشینی:

"اعتبار ادراک و شهود عرفانی از دیدگاه قرآن در قرآن کریم آیات فراوانی به چشم می‌خورد که بیانگر نوعی معرفت خاص است که نهاز راه درس و بحث و مطالعه و یا تفکر و اندیشه و تأمل‌های فیلسوفانه به دست می‌آید و نه از طریق مشاهده و تجربه، بلکه تنها از طریق عمل به شریعت و سیر و سلوک به سوی حق تعالی وتوجه به عالم قدس حاصل می‌گردد؛ و این نوع معرفت، که از جمله به حق تعالی و صفات علیا و اسماء حسنای او تعلق می‌گیرد، در واقع غایت خلقت آدمی و اوج کمال انسانی به شمار می‌آید. با توجه به نکته فوق، اگر در آیه مورد بحث دقت شود دانسته می‌شود دخای متعال با نشان دادن سلطنت و قاهریت خود بر آسمان و زمین در واقع می‌خواهد خودش را به ابراهیم بنمایاند، منتها از راه مشاهده اشیاء و از جهت استنادی که اشیاء به او دارند؛ زیرا از آن‌جا که این استناد قابل شرکت نیست، هر کس به موجودات عالم نظر کند، بی‌درنگ حکم می‌کند که هیچ یک از این موجودات، مربی دیگران و مدبر نظام جاری در آن‌ها نیست. (21) اصل آن‌که این آیه شریفه مشاهده ملکوت آسمان‌ها و زمین را، که البته جز به نحو شهود عرفانی امکان‌پذیر نیست و از مقوله ادراک حسی و عقلی و یا فهم مستفاد از دله نقلی بیرون است، از لوازم یقین دانسته است؛ و چون رسیدن به مرحله یقین در انحصار گروه و اشخاص خاصی نیست بلکه همگان به سوی آن دعوت شده‌اند، دانسته می‌شود که باب این نوع از معرفت نیز اختصاص به انبیاء نداشته، دیگران نیز اگر در وادی سلوک قدم نهند از فرامین شارع مقدس پیروی کنند، و از استعداد مناسب بخوردار باشند، به این مقام بار خواهند یافت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.