Skip to main content
فهرست مقالات

حمل و نقل جاده ای بار و مسافر

ISC (4 صفحه - از 12 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : حمل‌و‌نقل جاده‌ای بار و مسافر، مسافر، جاده‌ای، حمل‌ونقل، حمل‌ونقل جاده‌ای بار و مسافر، وسایط حمل‌ونقل ناوگان باری کشور، وسایط نقلیه، ناوگان، وضعیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، پایانه‌های

خلاصه ماشینی:

"در قالب دومین برنامۀ پنج‌سالۀ اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور که هم‌اکنون در حال اجرا می‌باشد،افزایش بهره‌وری وسایط نقلیه در جابه‌جایی کالا و مسافر،ارتقاء ضریب ایمنی عبور و مرور در جاده‌ها،افزایش میزان استفاده از وسایط حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی مسافران از طریق ارتقاء سطح خدمات،گسترش بهره‌گیری از امکانات کشور در پایانه‌های بار و مسافر،ایجاد شبکه اطلاعاتی به روز در زمینۀ حمل‌ونقل جاده‌ای،احداث و سازماندهی مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین‌راهی و تیرپارک‌ها و نیز اصلاح ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی حمل‌ونقل جاده‌ای،به عنوان اهداف کیفی مطرح شده است. شرکت‌های فعال در حمل مسافر بین‌شهری در کشور به سه صورت خصوصی،دولتی و تعاونی می‌باشند که سهم هریک در مالکیت وسایط حمل و نقل مسافری در سال 1374 به ترتیب 91//،0/5 و 7/8 درصد بود. (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سهم عمده مالکیت شرکت‌های فعال حمل‌ونقل مسافر در اختیار بخش خصوصی است لذا سیاست‌گذاری‌های جدید برمبنای نحوۀ بقای این بخش در بازار حمل‌ونقل،صورت می‌گیرد. در دومین برنامۀ پنج‌ساله توسعۀ اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور رشد سالانه 4 درصد در عرضه وسایط نقلیۀ باری به سیستم حمل و نقل جاده‌ای شکور پیش‌بینی شده است. در سال 1374 در مجموع 15 مرز جاده‌ای با 7 کشور همسایه و 7 بندر در دسترس بود که عبارتند از مرزهای بازرگان و سرو(مشترک با ترکیه)،خسروی(مشترک با عراق)، دوغارون(مشترک با افغانستان)،میرجاوه (مشترک با پاکستان)،آستارا،جلفا و بیله‌سوار(مشترک با آذربایجان)،نوردوز (مشترک با ارمنستان)،اینچه‌برون، لطف‌آباد و سرخس(مشترک با ترکمنستان)و نیز بنادر انزلی و نوشهر(در شمال)و چابهار،عباس،بوشهر امام‌خمینی و خرمشهر(در جنوب)برای نقل و انتقال ترانزیت کالا در اختیار متقاضیان قرار داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.