Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه و زمان فردید

نویسنده:

(9 صفحه - از 5 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، هیدگر، متافیزیک، دوره یونانی مظهر طاغوت انسان، زمان، حکمی، طاغوت، فردید، حکمت، یونان

خلاصه ماشینی: "البته سخن فردید می‌تواند وجهی‌ داشته باشد و آن این است که فلسفه یعنی دوستداری چنان که می‌نماید و حکمت‌ مترادف با آن نیست و گواه آن اینکه در قرآن کریم گفته شده است خداوند حکیم است. ایشان معتقد بودند حکمت در یونان به معنای رهبری( aiyrrxpa )است و غیر از سوفوس و فیلوسوفیاست و ترجمه فلسفه به حکمت خود قسمی غربزدگی است، بماند اینکه تفکر حکمی هم می‌تواند به گفته ایشان شیطانی باشد. بر این اساس برای من نکته‌ای ناگفته می‌ماند که هیچ گاه استاد به آن اشاره نمی‌کرد و آن‌ اینکه آیا پیدایش اسم و دوره فلسفه و متافیزیک می‌تواند منشاء غیر یونانی در آسیا داشته باشد یا نه. هیدگر می‌خواهد از نو بپرسد که‌ وجود چیست و زمان چیست و بنابراین از دوره متافیزیک و آنچه به فلسفه مرسوم‌ است باید گذشت. از سوی دیگر من خود از فردید کمتر به صراحت شنیدم که اصولا آیا این ادوار با ادوار قرآنی مطابقت دارد یا نه اما از آنجا که او قایل بود قرآن برای خود ادوار خاص خود را دارد و می‌توان آن را به نحو استقلالی و بی‌نیاز به ادوار یونانی بسط و تفصیل داد پس‌ می‌توان حتی بدون افتادن در وادی تفسیر به رای با یافتن ریشه‌ها به بحث اصیل قرآنی از زمان و دوره روی آورد. اینجاست که می‌توان گفت ایشان نیز در تبیین ادوار خواه ناخواه قدری هگلی می‌انیشد با این فرق که نزد او اسماء در کار است و خدا و نزد هگل خود آگاهی روح و انسان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.