Skip to main content
فهرست مقالات

ادیان و مفهوم ذات غایی

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

مترجم:

ISC (10 صفحه - از 70 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : دین، مسیح، عدنان اصلان، ذات غایی، مسیحیت، اسلام، خدا، حق، زبان، تجلی

خلاصه ماشینی:

"فهم شما نسبت به زبان دینی سنتی که از خدای یکتا، خالق، قادر مطلق (27) و عالم مطلق (28) خن می‌گوید، چیست؟ هیک: به نظرم اوضاع و احوال از این قرار است که قصد داریم درباره ذات غایی گفت‌وگو کنیم، اما فقط می‌توانیم درباره ذات غایی، ن‌گونه که در قالب خاصی برای ما متجلی می‌شود، گفت‌وگو کنیم و نه درباره ذات غایی فی حد ذاته. عدنان اصلان: استاد نصر، نظر شما نسبت به زبان دینی سنتی ناظر به خدا چگونه است؟ نصر: من قائلم که هرچند حق فی حد ذاته البته ورای هر زبانی و هر مقوله‌ای است، آن صفاتی که حق به خود بخشیده است تا خود را در هر دین متجلی و مکشوف سازد، راه‌هایی به سوی او هستند. اما با کنار گذاشتن آن سؤال، سؤال دیگری پیش می‌آید: اگر این مطلب صرفا یک خلط و التباس بوده است، چگونه خداوند علی‌رغم حکمت و عدالت بیکران خود اجازه می‌دهد که یکی از ادیان عمده جهان که میلیون‌ها نفر از مردم، رستگاری خویش را در آن جست‌وجو کرده‌اند، به مدت دوهزار سال در گمراهی و ضلالت به سر برده باشد؟ آیا این مطلب صرفا خلط و التباس نیست؟ این پرسش کلامی بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اما هنگامی که به سراغ واقعه مهمی مانند انکشاف الهی، علی الخصوص توأم با چره‌هایی مانند / حضرت / مسیح که تجلی خدا و کلمة الله است، می‌رویم، یعنی تجلی بسیار خاصی از حق در جهان (به تعبیر هیک)، به هر احتمال ممکن این پدیده در دو عالم دینی متفوت، به نحوی متفاوت دیده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.