Skip to main content
فهرست مقالات

تصور و تصدیق در فلسفه اسلامی

نویسنده:

(34 صفحه - از 158 تا 191)

کلید واژه های ماشینی : تصدیق ،تصور ،حکم ،تصور و تصدیق ،ادراک ،قضیه ،نفس ،علم ،ذهن ،فلسفه ،منطق ،فعل ،حکایت ،انسان ،اتحاد ،مفهوم ،ماهیت ،رأی ،میان موضوع و محمول ،موضوع و محمول ،حصولی ،دیدگاه ،کلی ،التصور و التصدیق ،فعل نفس ،تصدیق در فلسفه اسلامی ،معنا ،اتحادی میان موضوع و محمول ،نسبت ،اتحاد خارجی موضوع و محمول

خلاصه ماشینی:

"عبارت است از پدیدهء ذهنی ساده‌ای که شأنیت حکایت از ماورای خودش را داشته باشد؛ مانند تصور کوه دماوند و مفهوم کوه‌15 بر این اساس از دو قسم علم حصولی تصور و تصدیق تنها تصدیقات به صورت بالفعل ارزش‌ معرفتی دارند و تصورات به تنهایی نمی‌توانند واقع‌نما باشند. اما کسی مانند شیخ اشراق که‌ احساس را علم حضوری می‌داند،واقع‌گرای مستقیم است و اگر کسی ارتباط تصور را با خارج قطع کرد و آن را واقع‌نما ندانست،در این زمینه از نظر معرفت شناختی به نوعی‌ پدیدار گروی معرفتی گراییده است،و در واقع در محدوده تصورات به نمودها دل خوش‌ داشته است؛نمودهایی که هرگز نمی‌توانند به بودها چنگ بیندازند. پس اگر قضیه برای ایجاد اتحاد میان موضوع و محمول است و اگر این‌ ارتباط را از طریق حکم کردن نشان می‌دهیم،راهی غیر از این پیش روی ما نیست که‌ بگوییم:حکم فعل نفس و عمل ذهن است. آن جا که ذهن قضاوت کرده می‌گوید: «حسن نشسته است»در واقع غیر از تصور حسن و تصور نشستن عنصر دیگری به نام حکم و نسبت وجود ندارد،بلکه صرفا محتوای این قضیه را دو تصوری تشکیل می‌دهد که در ذهن‌ با یکدیگر موجود شده و با هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. بر اساس تحلیل پیش گفته ذهن بعد از تصور موضوع و محمول میان آن دو مقایسه‌ای صورت می‌دهد و سپس حکم به اتحاد آن دو در خارج و تحقق این نسبت در عالم‌ عین می‌کند؛البته در قضیهء موجبه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.