چکیده:
رقابت در بازارهای بین المللی تحتتأثیر فعالیت بلوکهای اقتصادی،کشورها و نیز بنگاههای اقتصادی برای دستیابی به بازارهای وسیعتر با رقابت فشردهتری روبهرو میشود. طبق آمار منتشره از سوی منابع بین المللی رشد تجارت جهانی در سالهای 79-1960 برابر با 7/4 درصد،در دهه 80 به میزان 3/9 درصد،در نیمهء نخست دهه 90(95-1990)به میزان 5/5 درصد،در سال 1996 به میزان 4 درصد و در سال میلادی گذشته به میزان 9/5 درصد ثبت شد. بحران مالی شرق آسیا سبب شده که رشد تجارت جهانی در سال میلادی جاری به میزان 6 درصد و در سال آیندهء میلادی 6/5 درصد پیشبینی شود.انتظار میرود در سالهای 2003-1999 این رشد به 7 درصد برسد. رشد تجارت جهانی اگرچه نوید افزایش مبادلات بازرگانی میان کشورها را میدهد،لیکن بهرهجویی ازاینروند رو به توسعه،مستلزم انجام اصلاحات اقتصادی-تجاری و افزایش توان رقابت تولیدات ملی در بازارهای بین المللی است. اقتصاد ایران دستیابی به رشد و توسعهء پایدار نیازمند همسویی با روند روبه گسترش تجارت بین المللی و افزایش سهم خود در این رقابت فشرده میباشد.مسلما ساماندهی بازرگانی خارجی در کنار انجام اصلاحات اقتصادی و تقویت بنیهء رقابت بنگاههای اقتصادی، میتواند به گسترش سهم ایران در تجارت بین المللی کمک بسزایی داشته باشد. این مقاله که از سوی آقای مسعود بنی اسد کارشناس مسایل اقتصادی تهیه شده،به بررسی سیاستهای بازرگانی خارجی ایران در سالهای اخیر و راهکارهای توصیه شده در طرح ساماندهی اقتصادی برای رشد صادرات غیرنفتی میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"براساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،در سالهای اخیر سیاستهای ارزی و بازرگانی خارجی در راستای این اهداف توده است: 1-ایجاد ما زاد تراز تجاری جهت بازسازی و تقویت ذخایر ارزی همزمان با بازپرداخت به موقع تعهدات ارزی کشور 2-تخصیص منابع ارزی به بخشهای موردنظر از طریق هدایت ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی به سیستم بانکی و کنترل واردات از طریق پیمانسپاری 3-تثبیت نرخ ارز با هدایت کلیۀ مبادلات ارزی و بازرگانی خارجی به سیستم بانکی.
درحالیکه از آغاز سال جاری تاکنون نرخ ارز واریزنامهای حدود 250 ریال *اتخاذ راهبردهای تجاری برای افزایش سهم ایران در تجارت جهانی با اقتدار در تصمیمسازیها برمبنای مطالعات کارشناسی باید به وزارت بازرگانی سپرده شود و در جهت جذب سرمایهگذاری خارجی و فنآوری باید بیش از پیش گام برداشت.
پیچیدگی قوانین و ضوابط اجرایی و تشریفات اداری،در کنار فقدان قابلیت رقابت تولیدات ملی در اثر افزایش قیمت تمام شده آنها(ناشی از سوءمدیریت واحدهای تولیدی-صنعتی،افزایش نرخ ارز برای تأمین مواد اولیه،قطعات، تجهیزات و ماشینآلات موردنیاز، عقبماندگی فنآوری و کیفیت نازل بسیاری از کالاهای تولیدی)مانع از رشد صادرات غیرنفتی ایران میباشد.
ارز صادراتی برای انجام سرمایهگذاری و تأمین مواداولیهای اختصاص مییابد که مورد نیاز برخی از تولیدات و کالاهای ضروری و حساس است و در جهت حمایت از این نوع تولیدات و جلوگیری از افزایش قیمت آنها،نرخ ارز تخصیصیشان تا زمان تعیین سیستم حمایتی جانشین،افزایش *راهبردهی تجاری ایران در سالهای اخیر بیشتر متکی به سیاستهای ارزی برای ایجاد توازن در تراز پرداختهای خارجی بوده و کمتر به راهبردهای بازرگانی بر این افزایش سهم ایران در تجارت جهانی توجه داشته است."