Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ سازی برای افزایش سهم ایران در تجارت جهانی ضروری است

مهر 1377 - شماره 134 (4 صفحه - از 23 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : کشورهای در حال توسعه ،سهم ایران در تجارت ،ایران در تجارت جهانی ،تجارت جهانی ،حال توسعه در تجارت ،توسعه در تجارت جهانی ،افزایش سهم ایران ،مواد خام ،تجارت بین‌المللی ،بازارهای جهانی ،توسعهء اقتصادی ،افزایش سهم ،کشورهای روبه‌رشد از جهان ،قیمت نفت ،رشد و توسعهء اقتصادی ،حال توسعه ،کشورهای در حال رشد ،خام ،دست‌یابی به رشد ،کشورهای پیشرفته ،کالاهای صادراتی سنتی ،کالاهای سنتی ،کالاهای ساخته‌شده صنعتی ،گروه از کشورها ،غیرنفتی ،کالاهای غیرنفتی ،صادرات غیرنفتی ،صادرات نفت ،درآمدهای ارزی ،توسعهء اقتصادی پایدار

افت سهم کشورهای درحال توسعه در تجارت جهانی و گسترش روزافزون سهم کشورهای‌ پیشرفته در آن،موجبات بروز اختلاقات شدید درآمدی میان این دو گروه از کشورها شده، به‌گونه‌ای که اکثر کشورهای درحال توسعه در مجامع اقتصادی-تجاری بین المللی همواره از این معضل شکایت و انتقاد دارند. آنچه مسلم است بخشی از تنزل سهم کشورهای درحال توسعه در تجارت بین المللی از ماهیت کالاهای صادراتی سنتی،موادخام و پایین قیمت آنها ناشی شده،اما بخش مهم تر آن از رشد واردات این گروه کشورها از کشورهای پیشرفته نشأت گرفته است.کالاهای وارداتی‌ کشورهای روبه رشد از جهان توسعه‌یافته از کالاهای ساخته شده صنعتی،ماشین‌آلات تا مواد غذایی را دربرمی‌گیرد. با این وصف اختلاف میان شمال و جنوب هر روز بیشتر می‌شود.اما یگانه راه خارج شدن از این روند نامتعادل برای کشورهای درحال توسعه،تنوع‌بخشی به صادرات و حرکت از صدور کالاهای سنتی به صنعتی می‌باشد.همزمان با مسیر صنعتی شدن،فرهنگ‌سازی در جوامع‌ روبه رشد برای گسترش صادرات اهمیت بسزایی دارد که موضوع گزارش حاضر به قلم خانم‌ لیدا گلگون کارشناس اقتصادی می‌باشد.باهم این گزارش را می‌خوانیم.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.