چکیده:
توان و بنیهء رقابت در صحنههای جهانی برای هر کشوری برمبنای میزان صادرات آن و سهم آن در تجارت جهانی مشخص میگردد.بررسی نوع کالاهای صادراتی هر جامعه نشاندهندهء میزان دستیابی آنجامعه به رشد و توسعهء اقتصادی است،زیرا که جوامع پیشرفته و صنعتی جهان،معمولا صادرکننده کالاها و مصنوعات صنعتی و با فنآوری بالا میباشند و در مقابل جوامع رو به توسعه صادرکننده کالاهای سنتی و محصولات کشاورزی هستند. حجم کالاهایی که در جهان امروز مورد معامله قرار میگیرند،سالانه بالغ بر 6 هزار میلیارد دلار است که بخش قابل توجه آن مربوط به مصنوعات صنعتی و کالاهایی است که در ساخت آن از علوم و فنآوری پیشرفتهای استفاده شده است. با وجود تولید انبوه و صرفهجوییهای در مقیاس که در تولید صنعتی میسر میگردد، ارزش مصنوعات صنعتی نسبت به سنتی،چندین برابر است،زیرا که این مصنوعات ارزش افزودهء بالاتری دارند.با این وصف افزایش سهم مصنوعات صنعتی در سبد کالاهای صادراتی متضمن افزایش درآمد حاصل از صادرات کالاها خواهد بود و برای افزایش سهم در تجارت جهانی ضرورت دارد که تلاش شایستهای در جهت گنجاندن مصنوعات صنعتی در سبد کالاهای صادراتی صورت بگیرد. در این گزارش،ضمن بررسی وضعیت تجارت جهانی کالاها و بهویژه کالاهای صنعتی،به سهم صادرات مصنوعات صنعتی ایران در تجارت بین المللی این کالاها میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"همانگونه که از جدول میتوان نتیجه گرفت،رشد صادرات کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته که غالبا تولیدات صنعتی است در دهه گذشته(89-1980)به 2/5 درصد در سال و میانگین رشد آن در دهه کنونی 1/1 درصد تخمین زده میشود،درحالیکه این رشد برای کشورهای درحال توسعه بهطور متوسط در دهه گذشته 1/9 درصد بوده و در دهۀ جاری نیز 1/1 درصد تخمین زده میشود.
در سال میلادی جاری رابطۀ مبادله برای کشورهای درحال توسعه صادرکننده نفت وخامتبار است و به میزان 12/4 درصد افت دارد،درحالی که این افت برای صادرکنندگان مواد غیرنفتی فقط 0/2 درصد برآورد میشود.
با عنایت به این امر که دستیابی به سهم مناسب در تجارت جهانی با توجه به نسبت جمعیت ایران به جهان(حدود یک درصد)،مدنظر مسؤولان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران میباشد،لذا ضرورت دارد که تلاش شایستهای در راستای ارتقاء کمی و کیفی تولید و صادرات محصولات صنعتی صورت بگیرد."