Skip to main content
فهرست مقالات

نیاز بشر به دین

نویسنده:

(16 صفحه - از 4 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : دین ،اسلام ،حکم ،انسان ،عقل ،غرایز ،تشریع ،شرع ،فقه ،قوانین ،حس ،اجتماعی ،نیاز بشر به دین ،اجتهاد ،حکم شرعی ،خدا ،مصالح و مفاسد ،احکام ثابت از مقررات متغیر ،انتظار بشر از دین ،زندگی ،حجت ،جامعه ،خرد ،قوانین ثابت و مقررات ،تشریع اسلامی ،مقررات متغیر ،احکام اسلام از مصالح ،تشریع اسلامی تشریع پیشرو ،سنت ،احکام ثابت

خلاصه ماشینی:

"در باره‌ی شرط دوم نیز باید خاطر نشان ساخت،تنها خداست که نفعی در اجتماع ما ندارد و از هرنوع غرایز و خصوصا غریزه‌ی خودخواهی پیراسته است و به قول ژان ژاک روسو:«برای کشف بهترین قوانینی که به درد ملل بخورد،یک عقل کل لازم است که تمام شهوات انسان را ببیند ولی خود هیچ حس نکند،با طبیعت هیچ رابطه‌ای نداشته باشد ولی کاملا آن را بشناسد،سعادت او مربوط به ما نباشد ولی حاضر باشد که به سعادت ما کمک،و بالأخره به افتخاراتی اکتفا کند که به مرور زمان علنی گردد،یعنی در یک قرن خدمت کند ودر قرن دیگر نتیجه بگیرد. صورت این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان با قوانین ثابت،جامعه‌ی بشری را که در حال تغییر و دگرگونی است اداره کرد؟و این ایجاب می‌کند که قوانین مربوط به روابط اجتماعی را خود بشر تنظیم کند که مانند جامعه فکرش در تغییر و دگرگونی است؟ پاسخ طراح این اشکال،از یک نکته غفلت ورزیده و تصور کرده که تشریع اسلامی فقط بر محور قوانین ثابت دور می‌زند،درحالی‌که در اسلام قوانین ثابت و مقررات متغیر وجود دارد. 7 طراح این سؤال،از دیده‌ی دیگر مذاهب موجود به اسلام نگریسته و چنین می‌اندیشد که اسلام مانند مسیحیت کنونی، به یک مشت اوراد بی‌روح بسنده کرده و می‌خواهد با مشتی نصایح و پند اندرز، جامعه را اداره کند ولی پرسشگر اگر اسلام شناس بود،تردید نمی‌کرد که تشریع اسلامی از غنای عظیمی برخوردار است و می‌تواند به همه رویدادها در پرتو نصوص قرآنی و حدیثی پاسخ گوید؛زیرا تشریع دارای دو نقطه قوتی است که در دیگر شرایع نیست: الف:تقنین اسلامی ماده‌ی قوی و زنده و زایا دارد که می‌تواند پاسخگوی حکم کلیه حوادث و رویدادها باشد و خلاقیت قوانین اسلامی درصورتی روشن می‌شود که فردی با کتاب و سنت آشنا باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.