Skip to main content
فهرست مقالات

علم الحدیث

نویسنده:

(12 صفحه - از 5 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : حق، نفس، حرکت، عقل، ذات، کمال، صانع، بمقام، فاعل، واجب

خلاصه ماشینی:

"بدین‌جهت امام در مقام اقامهء برهان برآمده و طریق علم‌ و اعتقاد بصانع را تعلیم فرمود و خلاصهء جواب سئوالش‌ آنکه:اذعان و اعتراف الهیون بوجود صانع بواسطهء معلومات بدیهیه و اموریکه از علویات و سفلیات اطلاع‌ دارند میباشد و تقریر برهان قامه شده از طرف امام بقرار ذیل است:س‌ در نظر دهریه و جماعت طبیعیه اجرام علوی از حیث‌ علیت و مبدئیت اولی و احق از سایر عناصر مادی و در بین‌ علویات و موجودات سماوی آفتاب و ماه الیق بمقام علیت‌ و مبدئیت میباشند در این صورت اگر احتیاج و افتقار شمس‌ و قمر«نیرین بفاعل محقق گردد و اثبات شود که در حرکت و سکون مسخر و مضطر باشند و مستقل در فعل‌ نباشند بطلان عقیدهء دهریه واضح شود؛پس دهر و فلک و طبایع را نمیتوان مبدأ و فاعل و غایت موجودات دانست آنگاه امام علیه السلام احتیاج نیرین و اجرام علویه‌ را بفاعلی غیر از طبیعت و دهر بدو وجه اثبات نمود اول-از جهت حرکت دوم-از جهت سکون و قرار در مکان معین و مدار مخصوص اما بیان جهت اول آنکه حرکت نیرین محسوس‌ است و این حرکت طبیعی و قسری نتواند1بود و همچنین این حرکت از سنخ شهوی و غضبی حیوانی‌ نیست پس حرکت ارادی عقلانی بوده و داعی عقلی و غایت فکری لازم دارد زیرا نفع رسانیدن بسفلیات نیز متعلق ارادهء کلی و مورد توجه علویان نشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.