Skip to main content
فهرست مقالات

توضیحی پیرامون تمیز کلام جدید و فلسفه دین

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 54 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : دین ،فلسفه‌ی ،کلام جدید ،فلسفهء دین ،فلسفه‌ی دین ،تمایز ،معرفت ،فلسفهء دین و کلام جدید ،متکلم ،الهیات ،وحی ،هویت ،نسبت میان کلام جدید ،تمایز فلسفهء دین ،فلسفه‌ی دین و کلام جدید ،تمایز فلسفهء دین و کلام ،علم کلام ،تصویر ،علم ،میان تعاریف گوناگون علم کلام ،ابهام ،تمایز کلام جدید ،شأن معرفتی کلام جدید ،فلسفه دین با کلام جدید ،تمایز فلسفه‌ی دین و کلام ،مسائل فلسفهء دین و الهیات ،هویت معرفتی علم کلام ،الهیات فلسفی ،دانش ،فلسفهء دین و الهیات نوین

خلاصه ماشینی:

"غالبا گفته می‌شود که‌ شایسته است به‌جای بحث از چیستی این دو دانش و تمایز آنها،به طرح و بحث از مسائل جدید کلامی و مباحث فلسفه‌ی دین بپردازیم تا شأن آنها را در مقام عمل‌ (At Work) بشناسیم. این سخن از جهات گوناگونی قابل تأمل است: نخست آنکه وضعیت طالب علمی که بدون شناختن‌ شأن معرفتی کلام جدید یا فلسفه‌ی دین به کلام‌پژوهی و دین‌شناسی می‌پردازد،مانند وضعیت طالب‌شناسی‌ است که بدون شناخت عرض،طول،عمق و سایر ویژگیهای ساحلی هوس‌آور برای شناگران خود را به دریا (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌زند تا در عمل چه حاصل آید! دیدگاهی که برمبنای آن‌ می‌توان کلام جدید را به معنای نظام نوین کلامی‌ توصیف کرد5(رأی مختار در اثری به همین‌نام،زیر چاپ،و نیز در گفتاری تحت عنوان تحلیل مفهوم تجدد در کلام جدید،کلام جدید در گذر اندیشه‌ها، ص 611-59)براساس این دیدگاه از کلام جدید از سویی هویت کلام‌بودن آن حفظ می‌شود و ازسوی‌دیگر تحول در نظام کلامی در اوضاع مختلف هندسه‌ی معرفتی‌ آن لحاظ می‌گردد. فلسفهء دین به این معنا را می‌توان در تداوم آنچه نزد حکمای مسلمان الهیات به معنای اخص خوانده‌اند، دانست،بخش الهیات به معنای اخص در آقار فلسفی‌ حکمای مسلمان و نیز آثاری که تحت عنون مبدأ و معاد توسط فیلسوفان نوشته شده است،تفاوت عمده و آشکاری با علم کلام نزد متکلمان دارد. فلسفهء دین ازآنجاکه شعبه‌ای از فلسفه است و شاخه‌ای از الهیات به معنای علم تدوین و تنسیق منظم‌ عقاید دینی نیست(به تعبیر هیک)مانند هر دانش اصالی‌ وسیله‌ای برای تحصیل معرفت است و واجد تمام‌ خصیصه‌های معرفت فلسفی است. تأکید بر تمایز و دوگانگی‌ کلام جدید و فلسفهء دین به دلیل دفاع از هویت‌ کلامی-دینی«کلام جدید»است و به معنای انکار همبستگی این دو معرفت نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.