Skip to main content
فهرست مقالات

اعجاز و جهان علیت

نویسنده:

(9 صفحه - از 135 تا 143)

کلید واژه های ماشینی : علیت ،اعجاز ،معجزات ،تأویل ،عادت ،کتاب مقدس ،دین ،اصل علیت ،موسی ،اعجاز و جهان علیت ،خدا ،قرآن ،عقل ،توجیه ظواهر آیات کتب مقدس ،فلسفه ،طبیعت ،تفسیر ،ظاهر ،معجزات خداوند برخلاف عادت ،دیدگاه ،انکار ،عادت و منکر اصل علیت ،توجیه ،خداوند ،منکر ،معانی بطنی برخلاف ظاهر آیات ،تأویل و انکار معجزات ،تأویل و توجیه ظواهر آیات ،علم ،قوانین طبیعی

خلاصه ماشینی:

"2هم‌چنین به صورت‌ متعدد به اشعار مولوی استشهاد می‌کند که در آنها معجزات ناسازگار با عقل نظری و اصل‌ علیت توصیف شده است و می‌افزاید که‌ تفسیر اعجاز با اتکا به اصل سببیت امکان‌ ناپذیر است. 2 اما نکته‌ی مهم در تفسیر عرفانی این است‌ که تفسیر فوق در طول معانی ظاهری آیات‌ مزبور است؛به این معنا که مفسران فوق، ضمن پذیرفتن معنای ظاهری آیات،مانند عصای ظاهری موسی و شفای بیماران،معانی‌ و نکات دیگری را می‌افزایند و حقیقت آن نه‌ تأویل-که حمل خلاف ظاهر است-بلکه‌تفسیر باطنی است شاهد مدعا تصریحات‌ خود عرفاست،مثلا محی الدین بعد از تأویل‌ ناقه‌ی صالح به مرکب نفسانی مطاع متذکر می‌شود که اقرار به ظاهر آن واجب است،چرا که معجزات حقایقی غیر قابل انکارند. وانگهی در صورت پذیرش ادعای‌حصر در بعضی از اوقات منحصر به‌ راهکارهای طبیعی خواهد بود،اما این‌که‌ راهکار غیر تجربی و فراطبیعی نیز وجود دارد یا نه؟پاسخ آن را شأن و عهده‌ی علوم‌ تجربی خارج است و باید پاسخ آن را از فلسفه و عقل دریافت کرد. (ر ک:دین ارکان‌ طبیعت،هفت آسمان:142/1،842،931و341)از رویکرد فوق بیشتر گروه‌های سیاسی اجتماعی‌ معاصر که تعلق ماتریالیستی دارند،مانند گروه‌ فرقان و سازمان مجاهدین خلق،جانب داری‌ می‌کنند زده و عجولانه است که در حقیقت،با پارامترهای عقل و فلسفه و حتی خود علم‌ نمی‌خواند و دست زدن به تأویل و توجیه‌ ظواهر آیات کتب مقدس خصوصا قرآن کریم‌ که سندیت آن قطعی است،به بهانه‌های‌ مختلف،تفسیر به رأی بوده و انکار معجزات‌1و روگردانی از دین خواهد بود، نه تأویل معجزات."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.