خلاصه ماشینی:
"سؤال:باتوجه به اختلاف سطوح تحصیلی و روحیات روانی دانشآموز در مقاطع مختلف ابتدائی،راهنمایی و متوسطه بفرمایید برای جذب و ایجاد کشش در دانش آموزان این مقاطع-به تفکیک-چه روشهایی را میتوان اعمال نمود؟ پاسخ:البته این بحث یک دامنه بسیار گسترده دارد که در یک مصاحبه ظرفیت باز کردن همه جوانب آن نیست ولی آنچه را میتوان به اجمال بیان کرد این است که در واقع هردلی کلیدی دارد و همانگونه که کلیدهای مختلف به قفلهای مختلف نمیخورد با همه افراد نیز نمیتوان یکسان برخورد نمود و مربی موفق کسی است که دانشآموز خود را بشناسد و بداند که هر کس چه سابقهای دارد،چه زمینهای دارد و به وضع خانوادگی،روحیات،استعدادها و علایق او آگاه باشد.
در دوره دبیرستان جوانان محتاج به شناخت الگو هستند و اگر مربی بتواند شخصیتی از خود به معرض نمایش بگذارد که جوانان به او مانند یک قله مرتفع نگاه کنند،قلهای که باید به سوی او حرکت کنند تا به تعالی برسند توانسته است در این ارتباط موفق باشد.
با تکیه بر این واقعیتها و با استفاده از قوایی که ذهن انسان دارد، میتواند به مقاصد تربیتی خویش بصورت موفقتری نائل گردد و از سوی دیگر این سؤال شبیه به این است که کسی بپرسد چه رابطهای میان روشهای تعمیر یک اتومبیل با شناخت آن وجود دارد؟مسلما کسی که بخواهد اتومبیلی را تعمیر کند باید بداند که این اتومبیل چیست و چگونه کار میکند و اگر به این اندازه واقف نباشد نمیتواند آن را تعمیر کند و به هر اندازه که بیشتر اطلاع داشته باشد."