Skip to main content
فهرست مقالات

کاستی های هرمنوتیک در ساحت تفسیر ولایی

نویسنده:

(6 صفحه - از 34 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : هرمنوتیک، تفسیر، فهم، اشلایر ماخر، هیدگر، قرآن، تأویل، گادامر، متن، دیلتای

خلاصه ماشینی: "او معتقد است که مفسر باید افق شخص خود را گسترش دهد تا به افق معنای متن نزدیک شود و این در هم آمیختن افق‌ها در لحظه‌ای صورت می‌بندد که در آن ظهور حقیقت وجود (On Tological - disclosure) رخ دهد . 5 - بعد از اشلایر ماخر، ویلهم دیلتای، هرمنوتیک را مبنای روش شناختی کلیه علوم انسانی دانست و ایشان معتقد بود که تفسیر کردن یکی از تجلیات حیات آدمی است، اعم از اینکه یک نظام حقوقی باشد، یا اثر ادبی یا نص مقدس ، محتاج دستیابی به تفهمی، تاریخی است . توجه اشلایر ماخر به وجهه روان‌شناسی تفسیر و توجه دیلتای به حیث تاریخی وجود آدمی و از همه مهمتر تفکر هیدگر در هرمنوتیک که طالب جلوه است تا حجاب، استتار حقیقت را به سویی نهد و لمحه‌ای تابش گیرد و متفکر آن را حفظ و صیانت کند . افسوس که این گنج نهان است گم گشته آدمی در آن است نتیجه بحث آنچه که متفکرین غرب پیرامون تفسیر متون و مبانی آن اظهار نظر کردند، از شخصیت‌هایی چون اشلایر ماخر، دیلتای، هیدگر و گادامر می‌توان به عنوان ائمه هرمنوتیک نام برد . چه زیبا گفته است، مولوی (ره): چون تو با قرآن حق بگریختی با روان انبیاء آمیختی روح قرآن است جان انبیاء ماهیان بحر پاک کبری بنابر این، اگر ما خود را باشرایطی که در متن گفته شد خود را به ساحت ولایت اهل بیت علیهم‌السلام برسانیم و با هدایت آنها در منازل و مراحل قرآن سفر کنیم، قطعا عروسان معانی را بی‌پرده صید خواهیم کرد و حقایق همه چیز «کما هی» در ما عیان خواهد شد ."

صفحه:
از 34 تا 39