Skip to main content
فهرست مقالات

دین و دانش

نویسنده:

(5 صفحه - از 13 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : دین، دانش، خدا، خداشناسی، اسلام، گیتی، هستی، خرد، جهان، وجدان

خلاصه ماشینی:

"در نظر ا و از همه چیز روشنتر و بدیهی‌تر خدا است کانت‌ (افلاطون عصر جدید)-انجام فلسفه خود را بخدا میرساند همو میگوید«همه موجودات جوینده نیکی و کمال‌اند هر پایه از نیکی را می‌پیماید بپایه دیگر خواهان میگردد و این جستجو بینهایت است‌ موجودات یک هدف طبیعی و حقیقی دارند(نیکی مطلق-خدا) همه هست سرگردان چه پرگار پدیدارنده خود را طلبکار این بود نمونه از افکار دانشمندان گیتی در موضوع خداشناسی‌ که توافق دین و دانش را مدلل دارد برای آگاهی بیشتر بکتاب سپر حکمت در اروپا مراجعه شود(و معلوم است که این دانشمندان از روی‌ اندیشه آزاد و با منطق علمی بدین پایه استوار دینی پی برده‌اند) *** خداشناسی در عصر کنونی-منظور ما از نگارش بخش‌ های گذشته همین بخش بوده که اتحاد دین و دانش را در دوره‌ کنونی و دانش امروز بتوده ایرانی و خاوری و بلکه جهان‌ امروز نشان دهیم و ثابت نمائیم که خداشناسی و دین مخالف دانش‌ نیست-زیرا یکی از عوامل بدبختی و گمراهی ملت ما و جوانان‌ امروز عقیده مسموم(مخالفت دین و دانش است)بطوریکه چندین‌ بار شنیده شده که گفته‌اند«دین برای مردم ناتوان خوب است‌ مردم ساده و نادان متدین‌اند دانشمندان و بزرگان دنیا هرکسی‌ روشن فکر است دین ندارد یعنی مادی است»گروهی مادی‌ می‌گویند: «دین نقطه سستی و ناتوانی بشر است»اینها سخنانی است‌ که از دهان یک مشت مردم نادان و گمراه و مغرض که منظورشان‌ تبه‌کاری و گمراهی است بیرون می‌آید-بدون اینکه متکی باساس‌ و دلیلی باشد اگر اینان بتاریخ دین و دانش مراجعه کنند و اگر تاریخ عصر کنونی و آثار دانشمندان قرن 19 و 20 را مطالعه نمایند و هم بخوبی از دانشهای نوین(طبیعی)آگاه باشند و از روی بینش و انصاف داوری کنند هیچگاه چنین گمانهای؟؟؟نبرده و سخنان‌ یاوه نسرایند ما انکار نداریم که در سده 19 و 20 کسانی که خود را بدانش نسبت میدادند پدید آمده خداشناسی و دین را با دانش‌ طبیعی خود مخالف پنداشته بودند و دسته‌های بسیاری از توده نادان‌ متجدد اروپائی‌منش که از روی تقلید پیرو گفتار اروپائیان شده‌ سخنان آنها را بی‌دلیل و کورکورانه پذیرفتند بیخبر از آنکه در براب‌ ربی‌دینان و خداناشناسان گروه بسیار دیگر از حکمای الهی پدید آمده که با روش تحقیقی خود در ماوراء طبیعت الهی پدید تحقیقات شایسته نموده در آن تخصص یافتند و این تحقیقات و این‌ تخصص در دوره آزادی افکار بوده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.