Skip to main content
فهرست مقالات

فروغ امامت

نویسنده:

(18 صفحه - از 97 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : امام، امامت، عصمت امامان علیهم‌السلام، شیعه، خدا، اثبات عصمت امامان علیهم‌السلام، عقل، اطاعت، خداوند، حجیت و عصمت امامان علیهم‌السلام، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، پیامبر، امام معصوم، امام علی، گناه، دین، سخن، سنت، دلایل نقلی عصمت امامان علیهم‌السلام، روایات، عصمت امامان علیهم‌السلام دلایل، عصمت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، خطا، امام صادق علیه‌السلام، امامان علیهم‌السلام بر اساس کتاب، کتاب، واجب، نور، امام رضا علیه‌السلام، شیعه و اهل سنت

برخی از روشنفکران دانسته یا ندانسته باورهای اصیل شیعه را مورد تشکیک و نقد قرار داده و با استفاده از رحمت و رأفت حکومت علوی در صددند تا در باورهای جوانان عزیز کشورمان ایجاد سستی و رخوت نمایند. در راستای این هدف از جمله مسائلی که مورد خدشه قرار گرفته مسأله امامت (شأن امام،حجیت و عصمت امامان علیهم‌السلام ) است. به همین منظور این نوشتار جهت پاسخ به این گونه سخنان، مطالبی را در باره فلسفه امامت و جایگاه امامان(ع) در مکتب شیعه و بیان دلائل عقلی و نقلی برای اثبات عصمت امامان علیهم‌السلام بر اساس کتاب، سنت و عقل ارائه می‌دهد تا از این رهگذر، جایگاه و منزلت امام تبیین شده و جداناپذیری مقام امامت از عصمت، اثبات گردد.

خلاصه ماشینی: "توضیح اینکه: غرض از وجود امام حفظ شریعت و احکام آن و تکامل بشر به فضایل نفسانی و ملکات انسانی و راهنمایی آنان به طریق صواب و راه معرفت و خداشناسی و آنچه لازمه سعادت دنیا و آخرت او است می‌باشد؛ اگر امام، معصوم نباشد و احتمال فراموشی، اشتباه، کار ناپسند و معصیت در باره او برود اطمینان به طور کامل از او سلب شده باعث آلودگی دیگران می‌شود؛ زیرا اگر سرپرست و رئیس قومی مرتکب گناه و معصیت شود جرأت زیردستان در انجام همان کردار، زیاد می‌شود و آن را عذر خود می‌شمارند؛ اهل فسق و فجور نیز بی‌مهابا بیش از پیش جامعه را ناامن می‌سازند. پس اگر خداوند زبان عذر بندگان را در طاعات و عبادات (اوامر و نواهی) احکام تکلیفیه و وضعیه قطع نکند به گونه‌ای که هیچ عذری برای آنها نباشد، عقلا ترتب ثواب و عقاب و عتاب بر احکام، صحیح نمی‌باشد؛ زیرا بندگان می‌توانند در محضر خداوند به تمام‌نبودن حجت، عذر بیاورند که امام به عنوان حافظ و بیان‌کننده احکام کتاب و سنت از کذب و افتراء، نسیان و سوء فهم و اشتباه ایمن نبوده بلکه حال او در مقام عمل بدتر از حال ما بوده است در نتیجه حقیقت بر ما کشف نشد و تکالیف به ما نرسید؛ و عقل هم به طور قطعی، عقاب بلابیان را قبیح می‌داند و صدور آن را از حق تعالی محال می‌شمارد پس باید امام، ولی و خلیفه حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مأمون و معصوم از هر خطاء و لغزش بوده، صادق و مصدق باشد تا در مقام بیان کتاب و سنت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مورد اطمینان همه خلق باشد و راه عذر را بر بندگان ببندد تا اگر بندگان با تمام‌بودن حجت، چنین ولی و امامی، اطاعت نکردند بدانند که، عذری از آنان پذیرفته نیست و خداوند می‌تواند آنها را به اشد مجازات، عقاب نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.