Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد گوهر گرایان، به پلورالیسم دینی

نویسنده: ؛

آبان 1381 - شماره 11 (16 صفحه - از 77 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : پلورالیسم دینی ،شلایر ماخر ،تجربه دینی ،پلورالیسم ،گوهرگرایان به پلورالیسم دینی ،دینی ،گوهر گرایان ،گرایان ،گوهر بودن تجربه دینی ،گوهر دین ،رویکرد گوهر گرایان ،شلایر ماخر و رودلف اتو ،مبنای پلورالیسم دینی ،تکثر ادیان ،گوهرگرایان ،رودلف اتو ،پلورالیسم دینی قلمداد ،دیدگاه شلایر ماخر ،شلایر ماخر و اتو ،دلیل بر حق بودن ،رویکرد گوهر ،حق بودن ،عنصر مشترک دلیل ،تکثر دینی ،تنوع و تکثر ادیان ،گوهر مشترک ،باب تنوع و تکثر ادیان ،نسبت به تکثر ادیان ،کثرت‌گرایی دینی ،دیدگاه پیروان سایر ادیان

در این مقاله نگارنده، مسأله رویکرد گوهرگرایان به پلورالیسم دینی را مطرح کرده و می‌گوید: به طور کلی می‌توان در باب تنوع و تکثر ادیان مختلف، سه دیدگاه مهم را برشمرد. انحصارگرایی، که نجات و رستگاری را منحصر در یک دین می‌داند. شمول‌گرایی، گرچه تنها یک دین را بر حق می‌داند، ولی طبق این دیدگاه پیروان سایر ادیان هم، تحت شرایطی می‌توانند نجات یابند. و بالاخره، پلورالیسم دینی که قائل به کثرت ادیان و محق بودن همه ادیان است. ایشان یادآور می‌شود که برخی از اندیشمندان، تجربه دینی را مبنا و پایه‌ای برای پلورالیسم دینی قلمداد می‌کنند، که ما از آن تحت عنوان «تجربه گرایان دینی» یا «گوهر گرایان» نام می‌بریم. تجربه گرایان با گوهر انگاشتن «تجربه دینی» برای همه ادیان می‌گویند ادیان دارای عنصری واحد و مشترک به نام «تجربه دینی» می‌باشند و همین عنصر مشترک دلیل بر حق بودن همه آنها می‌باشد. نویسنده، نظریات شلایر ماخر و رودلف اتو را در این زمینه مطرح می‌کند و با اشکالاتی که بر این نظریات وارد می‌نماید نتیجه‌گیری می‌کند که «تجربه دینی» هیچ گونه حجیت معرفت شناختی ندارد و نمی‌تواند گوهر مشترک همه ادیان باشد، نتیجتا وقتی گوهر بودن تجربه دینی مخدوش شد، معقول نیست که مبنای پلورالیسم دینی قلمداد شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.