چکیده:
تنوع رواندرمانیها گاهی ما را از شباهتهای شدید آنها غافل میکند.یکی از دلایلش این است که عرضهکنندگان رواندرمانیهای جدید،بیشتر بر ویژگیهای منحصربهفرد محصولشان تاکید میکنند.اما اکثر رواندرمانیها خیلی وجه اشتراک دارند.اشتراکی که از بسیاری جهات بر تنوع و تفاوت آنها چربش دارد.تاکنون صدها"نوع"رواندرمانی ابداع شده است.برخی از آنها موثرند و برخی احتمالا بیتاثیر.یکی از تلویحات این همارزی این است که شاید تغییرات مثبت حاصل از درمان رواندرمانی یکی از حیطههای پررمز و راز روانشناسی است.بخشی از رمز و راز موجود در رواندرمانی،دربارهی ماهیت این فعالیت،سازوکارها و فرایند انجام آن است.در این باره در میان متخصصان،دیدگاههای متفاوت و متنوعی به چشم میخورد.در این نگاشته ما به بررسی سه دیدگاه رواندرمانی خواهیم پرداخت.
The variation of psychotherapies cheats us from similarity of them. One of the reasons is the focus of psychotherapists on specific aspect on new method in psychotherapy. But most of psychotherapies are have too much similarity with each other. The similarity is more than the variety. Until now thousands “type” of psychotherapy has been create. Some of them are affective and probably some are ineffective. One of important implication of this similarity is this idea that psychological treatment is production of same factors that is behind the theoretic and therapeutic boundaries. Psychotherapy is one of the subjects of psychology which is full of secrets. One part of the secretes of the psychotherapy is about the nature of this activity, mechanism and the process of operating. There are different and various point of view among the experts. In this paper we would review three approaches of psychotherapy
خلاصه ماشینی:
"پشتوانههای پایائی و روائی: برای آنکه تلاشهای پژوهشی،تشخیصی و درمانی پایایی و روایی داشته باشد به پشتوانه هایی نیاز دارد: 1-پشتوانهها در درمانجو:خودخواستگی(برای خودتان آمدهاید؟)آگاه بودن (منظورتان از آمدن چه بوده است؟)پرداخت(هزینه را از خودتان میپردازید؟) 2-پشتوانهها در درمانگر:آمادگی(آیا با آگاهی،آزادی و خودخواست به رواندرمانی میپردازم؟)نظرگاه داشتن(آیا از دانش رواندرمانی نظرگاهی روشن و متمایزی دارم؟) فرانگری(آیا تلاشهای پژوهشی،تشخیصی و درمانام همزمانی و یکسانی دارد؟)آیا شرایط کامل و کافی برای محرمانه بودن تلاشهای رواندرمانگری فراهم کردهام؟ افزایش حساسیتها: برای روشن و متمایز کردن یافتهها و برداشتهای پژوهشی،تشخیصی و درمانی که روایی و پایایی بیشتری دارد،در چهار زمینه افزایش حساسیت دانشی صورت میگیرد: 1-بازبینی خاطرهها و حوادث(آنچه گفتید خاطرهها و حوادثی را برایتان تداعی میکند؟) 2-پیداسازی خواستها و امیال(چیزهای دیگری هست که میخواهید بگوئید؟) 3-بازبینی و تخلیهی هیجانها(در کدامیک از گفتهها و یاداشتهای خود هیجان بیشتری داشتید؟) 4-بازنگری تغییر حالتها و احساسها(از ابتدای ورود به این جلسه چه تغییری در حالتها و احساسهای خود مییابید؟)(4-6 و 7).
پرسشها؟ این گزارش پرسشهایی برای پژوهشهای بیشتر برمیانگیزاند: آیا اگر مادر نگران مرگ و زندگی فرزندان باشد،این نگرانی را فرزندان در خود نشان می دهند؟ آیا اگر مادران در رابطه با سلامت فرزندان دستپاچه شوند،دلهره داشته باشند،فرزندان هم همین حالت را نشان میدهند؟ آیا:حالتها و رفتار مادران در رابطه با فرزندان بویژه پسران و دختران اول بروز می کند،آیا دست لرزیدن و طپش قلب مادر،موجب طپش قلب فرزندان میشود؟آیا مادری که همراه با فرزند موقع عبور از خیابان میترسد،فرزندان او هم این ترس را نشان میدهند؟آیا غصه خوردن مادر برای فرزندان،موجب غصه خوردن آنها میشود؟ درمان در هستیگرایی مدت کوتاهی بعد از جنگ جهانی دوم،روانشناسی جدیدی به نام روانشناسی هستیگرای از اروپا به ایالات متحده گسترش یافت."