Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت عرفانی

سخنران:

خلاصه ماشینی:

"دل چهار است اولی دل پاک روشن که در وی چراغی افروخته بود و آن‌ دل مومن است دوم دلی سیاه سرنگون و آن دل کافر است سوم دلی متعلق متردد میان کفر و ایمان و آن دل منافق است چهارم دل دو روی که وجهی از و محل‌ ایمان و وجه دیگر جایگاه نفاق است القلوب اربعة قلب اجرد فیه سراج یزهر فذلک قلب المومن و قلب اسود منکوس و ذلک قلب الکافر و قلب مربوط علی‌ علاقه فذلک قلب المنافق و قلب مصفح فیه ایمان و نفاق و سبب این اختلاف در وجه دل آنست که دل فرزند پیوند روح و نفس است و این هردو در حال جدال با یکدیگرند و هر یکی خواهد که بر دیگری چیرگی یابد و درین تجاذب‌ و تنازع و جدال و محاربه آنگاه که روح غلبه می‌یابد حال نفس از دونی و پستی‌ به کمال و عروج می‌گراید و آنگاه که نفس چیرگی می‌یابد روح را از اوج عروج‌ به فرود نقصان و مذلت می‌کشاند و تقلب حال‌های فرزند این دو جفت ازین است‌ و اختلاف در وجه دل ازین تجاذب و تنازع مایه گرفته است اما نفس با آنکه روی‌ در نقصان و حضیض دارد هم سرچشمهء دریافت صفت‌های ملکوتی است و ازین جهت‌ شریفترین معرفت‌ها پس از معرفت یزدانی معرفت انسانی شناخته آمده و معرفت‌ الاهی مشروط و مربوط بدان دانسته شده و شناخت رب بشناخت نفس موقوف است‌ و گفته‌اند هرکه نفس خود را بصفت عبودیت بشناسد پروردگار خود را بصفت‌ ربوبیت شناخته است و این شناسایی صفت‌های الاهی از طریق نفس بدین وجه‌ است که نفس آدمی عظمت و عزت و قدرت و استغنای حضرت حق و هر صفت که‌ جز او را ناروا و ناحق است بناحق و ناروا بر خود می‌بندد و بباطل دعوی آن‌ می‌کند اگر نور تجلی حضرت حق بر نفس بتابد همه برف این دعوی‌ها از میان‌ برداشته میگردد و آن صفت‌ها که ذاتی نفس است از تواضع و خضوع و و فقر و عجز و مسکنت و اعتراف پدیدار آیند و بانگ حماسهء من خدا من خدا من خدایم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.