خلاصه ماشینی:
"هرچیز که وابستگی تفکرات جزمی و ساختارهای ذهنی راکد را پس بزند،عرصه را برای جوانان نواندیشی،که عامل پویایی و خلاقیت است، هموار میسازد؛ولی یادمان باشد که لجام گسیختگی افکار را با نواندیشی و تفکر خلاق نیامیزیم که این دو مقولههای مجزایی هستند.
ترس عاملی بازدارنده است که شخص را وادار میسازد اندیشهها و افکار بدیع خویش را تحت کنترل درآورد تا مورد قبول واقع شود و از قضاوتهای جزمی دیگران به دور باشد.
یک نواختی محیطهای آموزشی و کلاسهای درس و نداشتن هیجان برای کنجکاوی و کاوشگری عامل دیگری است که از بروز خلاقیت دانشآموزان جلوگیری میکند.
اما برای رشد و شکوفایی خلاقیت دانشآموزان در محیطهای آموزشی به چند مورد برای نمونه اشاره میشود.
*ایجاد شک و تردید در موضوعات و مطالب و ضوابط تا دانشآموزان به تفکر و پیدا کردن راهحل مسایل و چالش در موضوعات علمی و اجتماعی عادت کنند و شکوفایی فکر و اندیشهء آنان تحقق یابد."