Skip to main content
فهرست مقالات

نامه ها و نوشته ها

(4 صفحه - از 4 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : کلاس، توصیف، شعر، ادبیات توصیفى ایران، ادبیات، اجتماعى، مدرسه، زبان فارسى، کتاب زبان فارسى پیش‌دانشگاهى، ناتورالیسم

خلاصه ماشینی: "دیگر این‌که اگر توصیفی حاصل خیال و احساس نباشد و نتواند منتقل‌کنندۀ احساس هنرمند باشد،جزو توصیف ادبی به شمار می‌آید؟ در ادامۀ همین دسته آمده است که این نوع توصیف«در نظر بسیاری از سخن‌گستران بزرگ جهان،زیباترین و دل‌انگیزترین طرز توصیف است»(ص 90)اگر مربوط به ادبیات همه جهان است،چرا آن را جزو ادبیات توصیفی ایران نامیده‌ایم؟نمایندگان این شیوه توصیف در ادبیات ایران کیان‌اند؟نام جهانی این توصیف چیست؟ رمانتیسم؟«طریقه لامارتینی»(ص 150)یا... نکته اساسی دیگر درباره همین نوع این است که معلوم نیست کدام یک از توصیف‌های کتاب درسی فوق از این نوع است؛جز آن که بنا (به تصویر صفحه مراجعه شود) به ظن و گمان باید شعر«گویی بط سفید جامه به صابون زده است»و«به بلبل»را از این نوع دانست و این در حالی است که می‌توان شعر منوچهری را از نوع طبیعت‌گرایانه محض(نه ناتورالیسم)و نگارگری ادبی دانست. برای پرهیز از اشتباه باید گفته شود که می‌توان پس از بحث دربارۀ ادبیات توصیفی ایران بنا را بر مقایسه و حتی تطبیق نهاد و نام اروپایی آن را نیز بیان داشت و نمایندگان ایرانی این شیوه را با نمونه‌های مشخص شناساند. در همین درآمد تأکید شده است که«امیل زولا واقع‌بینی را-به جای تخیل-اصلی‌ترین شرط نویسندگی می‌داند»(ص 91)باید گفته شود به طور کلی در داستان‌پردازی تخیل به نیرومندی شعر حضور ندارد و دیگر این‌که واقع‌بینی لزوما واقع‌گرایی نیست و ناتورالیسم زولایی بر واقع‌گرایی محض یا توصیف عینی صرف نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.