Skip to main content
فهرست مقالات

دین و مدرنیته

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

مترجم:

(6 صفحه - از 76 تا 81)

خلاصه ماشینی:

"انقلاب ایران همچنین‌ یکی از پرسش‌های مهم پیش روی اسلام(و مسیحیت)را بدون پاسخ گذاشته است:نقش‌ اجتماعی زنان در یک جامعه مدرن چیست؟زنان چه نقشی در حیات دینی جامعه دارند؟چه کسی‌ برای دفاع از زنان مشروعیت دینی دارد؟آیا زنان می‌توانند سخنگویان خود باشند؟ پاره‌ای از جامعه‌شناسان دین مدرنیته را یکی از میوه‌های دین می‌دانند و عده‌ای دیگر درست برعکس،مدرنیته را حاصل قد راست کردن انسان در برابر دین. زنان طبقه‌های اجتماعی مختلف در زندگی روزمره‌ خود چگونه ارتباطات صمیمانه و نزدیکشان را سامان می‌دهند؟از کجا درباره رفتار مناسب و شایسته،مشورت و الگو می‌گیرند؟آیا این مناسک‌ در گذر زمان دگرگون و شمول‌گراتر می‌شوند؟ نظریه بوردیو درباره منش،در جامعه‌شناسی معاصر محبوب شده است،زیرا تمایلات افراد را که‌ نشان‌دهنده ذائقه آن‌هاست،توضیح می‌دهد و تبیین می‌کند. می‌توان از این اندیشه دفاع کرد که بنیادگرایی،نسخه‌ای جهانی از"اخلاق‌ پروتستانی‌"ماکس وبر است که در حالی که به‌ سنت و رفتارهای جادویی یا رمزآلود و صوفیانه‌ می‌تازد و از طریق مطالعه متون و خطابه‌های‌ مقدس،تحصیلات را اجبار و ترویج می‌کند، رفتار روزمره را هم با انضباط دینی مهار می‌سازد. دین در جامعه مدرن زنده می‌ماند و به حیات‌ خود ادامه می‌دهد(و حتی پیشرفت هم‌ می‌کند)،ولی این اتفاق اغلب به شیوه‌هایی- از قبیل فیلم‌های سینمایی پرسروصدا، برنامه‌های تلویزیونی مبتنی بر گپ و گفت و وبلاگ‌های اینترنتی-صورت می‌گیرد که‌ سلسله مراتب و آموزه‌ها و اقتدار سنتی را به‌ چالش می‌کشند. در مجموع می‌توان مدعی شد گرچه مدرنیته‌ لزوما دین را نابود یا تضعیف نمی‌کند،اما بر اساس دلایل معتبر جامعه‌شناختی،در نظام‌های‌ دینی مدرن،نوعی بحران اقتدار وجود دارد؛ بحرانی که سنتی نیست و ذاتا مدرن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.