چکیده:
تلفن را به صورت بازی دارد.در سن 25 تا 30 ماهگی،کودک میتواند با خط کشیدنهای نامرتب،گاهی خط مرتبی نیز بکشد و رفتارهایی همچون پریدن،دویدن و جهیدن افزایش مییابند.کودک در این سن میتواند خود را از خطر دور سازد.در او ستیزهجویی و لجبازی افزایش مییابد،کودکان سنین 25 تا 30 ماهگی نوعی بازی را باهمسن های خود آغاز میکنند و در این سن معمولا با عکسهای کتابها به نوعی صحبت میکنند و ساخت جملات کوتاه آغاز میشود.آداب غذا خوردن،شکلگیری اولین دوستیها و احساس نیاز برای داشتن همبازی در این سنین به وجود میآید. در سه سالگی کودک این توانایی را دارد که با برداشتن پاها یکی پس از دیگری،از پلهها بالا برود.کودک در این سن میتواند برای یک لحظه روی یک پا بایستد.هماهنگی حرکت دستها و پاها،و تنظیم ساعات خواب در این سن ایجاد میشود.کودک در این سن برای کمک کردن تمایل نشان میدهد.همچنین شکلگیری مفهوم کم،زیاد،بزرگ و کوچک و درک اعداد یک رقمی و دو رقمی،و افزایش قدرت تقلید در این سن ایجاد میشود.در چهار سالگی در حرکات کودکان توازن زیادی به چشم میخورد.آنها بعضی غذاها را ترجیح میدهند.لیلی کردن و دوچرخهسواری کردن،پرتاب توپ با دو دست به صورت کامل، توانایی تفکیک مواد نوشتاری از غیر نوشتاری از ویژگیهای این سن است.مسئله رعایت دیگران و نوبت در این سن صورت میگیرد و اگر کودک را از چیزی بازدارند اعتراض میکند و عمدتا دوست دارد جلوی دوستان و آشنایان،خودی نشان دهد.تلخیص و جمعبندی نتایج به دستآمده از اطلاعات کودکان 5 ساله نشان میدهد این کودکان توانایی بالارفتن و دویدن از پله را دارند.کودک در این سن از یکجا نشستن بدش میآید،همچنین از مخالفت نیز بیزار است.در این سن قدرت بیان افزایش خوبی دارد و دامنه لغات کودک به 1500 کلمه میرسد و عمدتا از سن،جنس و آدرس خود آگاهی دارد.کودک در این سن،بازیهای پر سر و صدا را دوست دارد و از خواندن آواز دستهجمعی لذت میبرد.این کودک مسئولیتهای کوچک را میپذیرد و برای جلب رضایت بزرگترها رقابت میکند. در شش سالگی رفته رفته از استعداد کودک به ابتلا به بیماریهای کودکی کم میشود. این کودک میتواند بند کفش خود را ببندد یا باز کند.کودک خیلی پرتوقع است و زود آزرده خاطر میشود.در این سن در برابر مادر مقاومت میکند.او توانایی صحبت کردن از دیگران در غیاب آنها و توانایی همدلی دارد.هدف این پژوهش،تعیین هنجارها در زمینههای رشد شناختی،فیزیولوژیکی،عاطفی و اجتماعی برای کودکان 2 تا 7 ساله ساکن در شهرهای مختلف استان لرستان بودهاست. نتایج نشانداد در مجموع میانگین وزن کودکان 18 تا 24 ماهه در مقیاس کیلوگرم 10/600 و اندازه دور سر و قد آنها به ترتیب 44/5 و 66/9 سانتیمتر است و این اندازهها در گروه کودکان 25 تا 30 ماهه به 12/2 کیلوگرم برای وزن و 48/2 و 81/1 به ترتیب برای اندازه دور سر و قد ارتقا مییابد.وزن کودکان 30 تا 36 ماهه در مقیاس کیلوگرم 13/400 و اندازه دور سر و قد آنها به ترتیب 49/2 و 85/2 سانتیمتر است.در 3 سالگی کامل،این کودکان دارای وزنی معادل 14/2 کیلوگرم و اندازه دور سر و قدی معادل 49/2 و 85/2 سانتیمتر هستند و در 4 و 5 سالگی وزن کودکان به ترتیب به 16/600 و 17/300 کیلوگرم ارتقا مییابد.در همین سنین اندازه دور سر به ترتیب به 51/1 و 51/2 و اندازه قد به 99/5 و 107/2 سانتیمتر تغییر مییابد.کودکان در 6 سالگی قدی معادل 113/52 و اندازه دور سر 51/2 سانتیمتر دارند و وزن آنها 19/640 کیلوگرم است.نتایج نشان داد کودک 18 تا 34 ماهه دارای این ویژگیها است:میتواند تنهایی با فنجان و قاشق نوشیدنی بخورد،بر روی کاغذ خط خطی بکند،با نام بردن اعضای عروسک آن را نشان دهد و در این سن درک استفاده از اشیایی مانند گوشی
خلاصه ماشینی:
"و. خصوصیات جسمانی-حرکتی کودکان 5 ساله: کودک در این سن در حرکت دستها مهارت دارد ولی عضلات کوچک دست هنوز کاملا موزون نیست،میتواند در حال بالا و پایین رفتن از پلهها بدود،میتواند روی خط تعادل راه برود و با یک پا جست بزند(معمولا دخترها یک سال در رشد بدنی از پسرها جلوتر هستند)فضای باز را برای بازی دوست دارد،از همه جا بالا میرود،میپرد و میرقصد،تمایل به کار بردن دست راست یا چپ را نشان میدهد،از یکجا نشستن بدش میآید،پریدن و جهیدن بر روی دوپا ظاهر میشود و بندهای کفش خود را میبندد و تصاویر را با جزئیات بیشتری ترسیم میکند.
هـ-خصوصیات شناختی کودکان 4 ساله: قدرت بیان کودک در این سن خیلی بیشتر میشود،خودمدار است و دیدگاههای دیگران را خیلی خوب درک میکند،به یادگیری و به مردم و کارهایشان علاقه دارد،معنی لغات را میپرسد و دایره لغات او به 0051 کلمه میرسد،به علت بسط زمینه توجهش به قصههای طولانی علاقهمند میشود،در تخیلات خود غرق میشود و میان تخیلات و واقعیت تفاوت قائل میشود، درباره مرگ و تولد کنجکاو است و سؤال میپرسد،معمولا اسم،جنس،سن و آدرس خود را میداند،بلندی،کوتاهی،بزرگی و کوچکی اشیا را تشخیص میدهد و قادر به طبقهبندی است، شروع به درک زمان گذشته و حال میکند،چهار رنگ را کاملا جور میکند،مفهوم عدد سه برایش روشنتر میشود و میتواند سه عدد را بشمارد و نام ببرد،ساعت را بدون آنکه بتواند استفاده کند به صورت مبهم تشخیص میدهد،اشیای آشنا را براساس سلسله مراتب طبقهبندی میکند،در هنگام رویارویی با تکالیف چالشبرانگیز برای کنترل رفتار خود از گفتار خصوصی استفاده میکند و تجربههای آشنا را به صورت تصاویر ذهنی به خاطر میآورد."