Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای بر نقد تهافت غزالی

نویسنده:

(10 صفحه - از 64 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : غزالی ،ذات ،حق ،تهافت ،صفات ،اشاعره ،نقد تهافت غزالی ،اسلام ،علم ،عرفان ،معتزله ،نفس ،فلسفه ،تهافت غزالی اثر فیلسوف اسلام ،حکما ،کتاب ،استاد ،صفات زائد بر ذات ،اشاعره و معتزله ،زائد ،تعالی ،قدرت ،صرف ،حقیقت ،اثر کوبنده تهافت الفلاسفهء غزالی ،تهافت الفلاسفه ،علم حق ،مبانی ،اصول ،مقدمه‌ای بر نقد تهافت

خلاصه ماشینی:

"معتزله-که غزالی حکما را در این مسأله شریک آنها قرار داده است-از باب آنکه صفت باید حال در موصوف‌ باشد و حق،محل کثرت واقع نمی‌شود و صفات زائد بر ذات‌ ملازم نفی صفات از ذات است،به نیابت قائل شده‌اند و می‌گویند حق صفتی به اسم علم و قدرت و اراده و... این غزالی است که قبل از ابن رشد غفت در بیان و تحریر ندارد و و با عباراتی توهین‌آمیز از اکابر فن‌ فلسفه مانند شیخ فارابی و شیخ الرئیس ابن سینا اسم می‌برد و آنان را در عداد کفار قرار داده است،و در احیاء العلوم نیز با تعبیرات زشت از آنها اسم می‌برد و در برابر کسی که‌ احترام از اعلام فن نمی‌نماید و آنها را اهل ضلالت و اوهام و تمویهات می‌داند-و حال آنکه خود با اوهام ساختهء فکر خود در جدال است نه با مبانی حکما و کارش هتاکی‌ است-باید او را مورد سرزنش قرار داد. مسأله خلافت بعد از غروب شمس نبوت به شیخ اعظم انصاری و دیگر محققان از فقها و اصولیین(نه‌ متکلمان از اشاعره و معتزله که ظواهر کتاب و نیز سنت را اگر چه متواتر نباشد حجت می‌دانند چون پایهء علم کلام‌ مبتنی بر اخذ مشهورات و غیر مسلمیات در اصول است) تصریح کرده‌اند که اگر ظاهر روایت یا آیه مخالف عقل باشد باید آن را تأویل کرد و مسأله تأویل از اصول مسلمه در عقاید است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.