Skip to main content
فهرست مقالات

جشن بهار کردی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : جشن ،بهار ،جشن بهار ،کردستان ،جشن پیر شالیار آغاز ،زمستان ،پیر شالیار ،منطقه ،روستاهای ،استانهای کردستان ،استانهای ،مردم ،مراسم ،جوانان ،روز عرویس پیر شالیار ،آبادیها ،خواب ،خانواده ،روزی جشن باشکوهی در کردستان ،جشن روز پیروزی هوخشتر پادشاه ،آتش ،اهالی روستای اورامان‌تخت تقسیم ،شب اول بهار ،آغاز بهار ،اول بهار ،بچه‌های اول بهار ،فرهنگ مردم کردستان ،پنجم زمستان ،روز اول بهار ،سرمای زمستان

خلاصه ماشینی:

"»4 عبید الله ایوبیان می‌گوید:«ایل منگور در شرق مهاباد جشن یاد شده را که در اواسط زمستان‌ برپا می‌شده است،به نام بیلندانه‌ belinda?na به معنی بیل را کنار نهادیم جشن می‌گرفتند و بر این‌ باور بودند که از این روز به بعد تا زمستان سال آینده نیازی به پارو کردن برف نیست،چون هوا کم‌کم رو به گرمی می‌رود و برفی نمی‌بارد،اگر هم ببارد دوام نمی‌آورد،پس باید به شادی و هلپرکی‌ halparke (رقص سنتی کردی)پرداخت. مردم اورامان تخت در استان کرمانشاه ده ورز بعد،روز پنجاه و پنجم زمستان را بیل‌اندان‌ bilanda?n یا بهار کردی می‌دانند و معتقدند از این پس اگر برفی هم ببارد،به‌فر خورکه‌ bilanda?n (برف‌خوار)آن را از بین می‌برد و آب می‌کند. از نکات یاد شده و مشابهات موجود در نوروز بل دیلمی و بهار چینی‌ و کردی،چنین برمی‌آید که این جشنها ریشه در دوران میترائیسم و آیین زرتشت دارد و با ظهور اسلام در منطقه بهار کردی تغییر ماهیت داده و در قرن چهارم هجری در زمان پیر شالیار،در منطقه‌ اورامانات،آب و رنگی اسلامی به خود گرفته است. مردم آبادیهای شیرخان و دینور صحنه و اهالی الشتر لرستان نیز معتقدند در شب چهل و پنجم زمستان،یا بهار کردی درختان از ریشه تا کمر از خواب زمستانی بیدار می‌شوند،اما نه روز بعد یعنی شب پنجاه و چهارم درختان به کلی از خواب بیدار می‌شوند و چون نفس زمین گرم‌ شده است،هرچه برف ببارد،دوامی نمی‌آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.