Skip to main content
فهرست مقالات

ایران مهد تمدن جهان

نویسنده:

(60 صفحه - از 13 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : خط ،ایران ،خط کوفی ،تعلیق ،فارسی ،عربی ،خط نسخ ،ابن مقله ،خط نستعلیق ،عکس ،خوشنویسان ،ثلث ،بن مقله ،خط پیرآموز ،خط نسخ ابن مقله محمد ،خط تعلیق ،سلطان ،خط عربی بنام خط کوفی ،کتاب ،اسلام ،خط ثلث ،خط فارسی ،استخراج ،خط تعلیق ایرانی خط نسخ ،قرآن ،خط پیرآموز و خط تعلیق ،ابن بواب ،خط کوفی با خط نسخ ،خط عربی ،بخط پیرآموز و خط تعلیق

خلاصه ماشینی:

"علی بن مقله از روی خط نسخ شیوه‌های پنجگانه دیگری نیز ابداع کرد و چون ایرانی بود و از تاریخ گذشته میهنش و خطوط رایج در آن آگاه بود به پیروی از زمان باستان برای هر رشته و امری خطی خاص و شیوه‌ای مخصوص‌ ابداع کرد بدین توضیح: 1-خط ریحان برای نوشتن قرآن و دعا 2-خط ثلث برای تعلیم و ورزش خوش‌نویسی 3-خط رقاع برای نوشته‌ها و نامه‌های دیوانی 4-خط نسخ برای نوشتن کتاب 5-خط توقیع برای نوشتن مناشیر و فرمانها 6-خط محقق برای نوشتن اشعار برای نوشتن این شیوه موازینی بدین شرح وضع کرد: 1-ثلث:چهار دانک آن سطح و یکدانک آن مدور 2-محقق:نیمی مسطح و نیمی مدور 3-نسخ:تابع خط ثلث 4-ریحان:تابع خط محقق 5-توقیع:دانگی مسطح و دانگی مدور است 6-رقاع:اکثر حروف آنرا باید متصل نوشت با ملاحظه خط پیرآموز و خط تعلیق نخستین(عکس شماره 11)و مقابله‌ آن با خط نسخ(عکس شماره 3)و همچنین خط مانی(عکس شماره 6)در می‌یابیم که الفبای این خطوط همگی از یک خط ماخوذ گردیده و شیوه‌ نویسندگی آنها نیز یکی است و همچنانکه گفته‌ایم،خط مانی و دیگر خطوط ایرانی مستخرج از خط راز دبیره بوده‌اند و بنابراین الفبای اصلی این خطوط مربوط بدوران ساسانیان است و بهیچوجه ارتباطی با خط کوفی ندارند و اینکه گروهی مستعرب باشتباه و غلط،خط فارسی را خط عربی خوانده‌اند در نتیجه عدم تحقیق و یا تعصب و یا بدست نداشتن اسناد و مدارک و نمونه‌ خطوط بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.