Skip to main content
فهرست مقالات

نقد تهافت غزالی

نویسنده:

(18 صفحه - از 49 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : عقل، کثرت، غزالی، حق، فیض، ذات، جسم، وحدت، نفس، صفات

خلاصه ماشینی:

"عرض کردم که احمالا این امر مسلمی است که‌ عقل واسطهء فیض در علام شهادت و ماده باید آنقدر از عالم ربوبی دور و متنزل باشد که وافی برای صدور انواع مختلفه باشد و این کثرت در عقل،کثرت افرادی‌ نیست،مانند تکثر در افراد انسان و دیگر انواع و نیز کثرت موجود در علل مادیهء اعدادیه مستند به عقل که‌ خدای عالم ماده نمی‌باشد بل که این کثرت،ذاتی‌ موجود عقلی و مضمن در وحدت آن است و فیض حق‌ منعکس از عقل واسطه در فیض واحد و محرک مادی و مفید حرکت در طی درجات کمالی فاعل عقلانی است‌ و تکثر از قابلیات است و هر بالقوه مضمن در بالفعل و مفیض وجود محیط بر مادیات و تقدم آن زمانی نیست و علل اعدادی به اعتبار سلسلهء عرضیه تناهی ندارد غزالی چون نحوه صدور کثرات در سلسله طولیه و حصول تکثر در سلسله عرضیه را مطلقا مس نکرده‌ است،بی‌توجه به عمق مبحثی بدین دقیقی‌ و صعب المنال با بندبازی خاص متکلمان اشاعره گفته‌ است:«حیث یقع التقاء الواحد و المرکب یبطل القول بان‌ الواحد لا یصدر منه الا واحد-فکیف وجدت هذه‌ المرکبات؟امن علة واحدة؟فیبطل:لا یصدر من الواحد الی الواحد»او من علة مرکبة،فیتوجه السئوال فی‌ ترکیب العله الی این یلتقی بالضرورة مرکب ببسیط."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.