Skip to main content
فهرست مقالات

نقد تهافت غزالی

نویسنده:

(18 صفحه - از 49 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : عقل ،کثرت ،غزالی ،حق ،فیض ،ذات ،جسم ،وحدت ،نفس ،صفات ،ابو حامد ،کلام ،واحد ،ماده ،حکما ،عرض ،مرکب ،فلسفه ،علم ،ابو حامد غزالی ،صدور کثرت از وحدت ،هافت غزالی ،ترکیب ،عالم ماده ،اصول ،نظام ،علت ،کثرت ذات حسب تکثر صفات ،انسان ،کثرت وافی جهت صدور اجسام

خلاصه ماشینی:

"عرض کردم که احمالا این امر مسلمی است که‌ عقل واسطهء فیض در علام شهادت و ماده باید آنقدر از عالم ربوبی دور و متنزل باشد که وافی برای صدور انواع مختلفه باشد و این کثرت در عقل،کثرت افرادی‌ نیست،مانند تکثر در افراد انسان و دیگر انواع و نیز کثرت موجود در علل مادیهء اعدادیه مستند به عقل که‌ خدای عالم ماده نمی‌باشد بل که این کثرت،ذاتی‌ موجود عقلی و مضمن در وحدت آن است و فیض حق‌ منعکس از عقل واسطه در فیض واحد و محرک مادی و مفید حرکت در طی درجات کمالی فاعل عقلانی است‌ و تکثر از قابلیات است و هر بالقوه مضمن در بالفعل و مفیض وجود محیط بر مادیات و تقدم آن زمانی نیست و علل اعدادی به اعتبار سلسلهء عرضیه تناهی ندارد غزالی چون نحوه صدور کثرات در سلسله طولیه و حصول تکثر در سلسله عرضیه را مطلقا مس نکرده‌ است،بی‌توجه به عمق مبحثی بدین دقیقی‌ و صعب المنال با بندبازی خاص متکلمان اشاعره گفته‌ است:«حیث یقع التقاء الواحد و المرکب یبطل القول بان‌ الواحد لا یصدر منه الا واحد-فکیف وجدت هذه‌ المرکبات؟امن علة واحدة؟فیبطل:لا یصدر من الواحد الی الواحد»او من علة مرکبة،فیتوجه السئوال فی‌ ترکیب العله الی این یلتقی بالضرورة مرکب ببسیط."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.