Skip to main content
فهرست مقالات

سیری دوباره در قاب قوسین

نویسنده:

(10 صفحه - از 45 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : معراج، روایات، رؤیت، تفسیر، وحی، المیزان، علامه طباطبائی، خدا، نور، حقیقت

خلاصه ماشینی:

"نویسنده محترم،تفسیر شیخ الاسلام‌ طبرسی و نظایر آن را«صریح و روشن و منطبق با موازین‌ فکر اسلامی و برابر با اصول اعتقادی»(ص 76) دانسته‌اند اما معتقدند که برخی«فقط به سبب وجود احادیثی در این مورد برداشت دیگری از آیه موضوع‌ بحث فرموده‌اند هر چند که احیانا مجبور به تأویل‌ و توجیه شده و گاهی هم بدون تأویل و توجیه مطلب را نقل کرده و گذشته‌اند»(ص 76)آیا این سخن پذیرفته‌ است؟ قابل تذکر آنکه در تفسیر دیگر شیخ الاسلام طبرسی‌ به نام جوامع الجامع،محشی محترم نظر ایشان را رد نموده و مطابق تفسیر اهل بیت(ع)نمی‌داند(22) و تفسیری که ارائه می‌دهد شبیه تفسیر علامه طباطبائی‌ است و ما اگر می‌خواهیم نظری را صریح و روشن و منطبق‌ با موازین بدانیم،باید به همه جوانب امر و همه اطلاعات‌ دسترسی داشته باشیم. ثانیا،حالات پیامبر(ص)در همهء زمانها و مکانها یکسان نبوده و همانطور که در بعض روایات آمده است‌ (*)در صورتی که پیامبر(ص)صریح فرموده‌اند:فرأیته بقلبی و ما رأیته بعینی(المیزان،ج 13،ص 18)و امام(ع)در پاسخ«هل‌ رأی رسول الله ربه؟»فرموده‌اند«نعم بقلبه رآه»(توحید صدوق، چاپ مکتبد الصدوق،ص 116) برای قلوب ادبار و اقبال پیش می‌آید*و این حال برای‌ رسول الله(ص)و ائمه اطهار(ع)نیز البته در سطحی ماوراء فهم ما وجود داشته است و خود حضرتش می‌فرمود که‌ من روزی هفتاد بار بدون گناه کردن استغفار می‌کنم* و البته گاه حالات ویژه‌ای داشته‌اند که در خصوص آن‌ «لنا حالات مع الله الخ»وارد شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.