چکیده:
این مقاله به ارائه یک چارچوب نظری در خصوص شناسایی و نقش شاخصهای عملکردی در ارزشیابی دانشگاهها و مؤسسات آموزش علی اختصاص دارد.ابتدا نقش و اهمیت شاخصها تبیین شده است و جزئیات شاخصهای عملکردی تحلیل گردید،و به صورت یک چارچوب نظری ارائه شده است.در این راستا شاخصهای مربوط به خصوصیات تدریس،نتایج نمرات،هزینه سرانه،ارزش افزوده،نرخ بازگشتپذیری،میزان افت تحصیلی، اشتغال فارغ التحصیلان،ارزیابی توسط دانشجو و همکاران، تعداد دانشجوی پژوهشگر،تعداد انتشارات،درآند پژوهشی، بررسی توسط گروههای متجانس،درجه معرفت مقبولیت و برجستگی مورد توجه و تحلیل قرار گرفته است.در پایان نیز به جمعبندی نتایج و توصیههای کاربردی پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
") -نسبت کارکنان غیرهیأت علمی به اعضای هیأت علمی هر مؤسسه -نسبت دانشجویان به کارکنان غیرهیأت علمی هرمؤسسه -نسبت کارکنان آموزشی غیرهیأت علمی به کل کارکنان -توزیع دانشجویان به تفکیک جنس در هرمؤسسه آموزشی 2-شاخصهای بازدهی( Output Indicators عبارتند از هرگونه سرمایهگذاری در آموزش یا صنعت و تجارت که به منظور هدفی مشخص و یا بازدهی معین،صورت میگیرد و مهمترین این شاخصها عبارتند از: ضریب دانش آموختگی(نسبت فارغ التحصیلان هرسال به تعداد کل دانشجویان ورودی،به تفکیک گروههای عمده تحصیلی ورشتههای آموزشی -نسبت فارغ التحصیلان هرسال به کل دانشجویان بر حسب جنسیت -میزان بازدهی سرمایهگذاری(نسبت فارغ التحصیلان یک دوره تحصیلی به اعتبارات جاری آن دوره) 3-شاخصهای دانشجویی-جمعیتی این شاخصها روند افزایش دانشجویان را در طول زمان نسبت به جمعیت کشور نشان میدهد و چگونگی گسترش و توسعه امکانات فیزیکی و انسانی آموزش عالی را بازگو مینمایند و در واقع بازتابی از نیازهای جامعه و بازار کار به تحصیل کردههاست که در نهایت به گسترش و توسعه و یا محدودیت رشتههای تحصیلی میانجامد.
در این مقاله نگارنده چهارده عامل شاخصهای عملکردی مانند شاخصهای مربوط به خصوصیات تدریس،شاخص نتایج نمرهها، شاخص هزینه سرانه،شاخص ارز افزوده،شاخص نرخ بازگشتپذیری،شاخص میزان افت تحصیلی،شاخص اشتغال فارغ التحصیلان،شاخص ارزیابی توسط دانشجو و همکاران، شاخص تعداد دانشجوی پژوهشگر،شاخص تعداد انتشارات، (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره 1-شاخصهای عملکردی در نظام آموزش عالی شاخص کیفیت پژوهش مبتنی بر نقل قول و عوامل مؤثر در انتشارات،شاخص درآمد پژوهشی،شاخص بررسی توسط گروههای متناجس،و شاخص درجه معروفیت،مقبولیت و برجستگی تبیین و تحلیل نموده،و معتقد است که هردانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی میتواند متناسب با ظرفیت و بضاعت خود یک پایگاه اطلاعاتی تأسیس و با استفاده از 41 عمل شاخصهای عملکرد به عنوان یک چارچوب نظری مبادرت به این امر کند."