Skip to main content
فهرست مقالات

نکته های بلاغی در تفسیر طبری

نویسنده:

(20 صفحه - از 100 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : طبری ،قرآن ،بلاغی ،تفسیر طبری ،عرب ،تفسیر ،شعر ،کلمه ،خدا ،کتاب ،القرآن ،حذف ،قرآن مجید ،فعل ،پیامبر ،سخن ،ضمیر ،خطاب ،پیامبر اکرم ،شعر شاعران عرب ،جمله ،معانی ،آیات قرآنی ،بحث از آیه ،مأخذ سابق ،مثال ،اصلی سخن طبری ،ذکر ،زبان عربی ،طبری شعر شاعر عرب

خلاصه ماشینی:

"طبری در تفسیر بزرگ خود بیش از فراء و دیگر مفسران پیش از خود، از بلاغت قرآن بحث کرده و به برخی از تفاوتهای کلمه‌ای قرآن، ا شاره دارد، مثلا گفته است:تفاوت«الحمد لله»در نخستین آیه سوره حمد با«حمدا لله»در این است که در«الحمد لله»عمومیت بیشتر استنباط می‌شود و خوانند درمی‌یابد که جمیع محامد و شکر کامل و حمد همه موجودات از آن خدا و برای خدا است و اگر گفته می‌شد:«حمدا لله»آن عمومیت و شمول، استنباط نمی‌شد و تنها حمد قائل و گوینده را شامل می‌شد. در بحث از آیات‌«مالک یوم الدین»وایاک نعبد و ایاک نسعین»(سوره حمد/4 و 5)طبری، اشارتی به صنعت التفات کرده، البته نه با لفظ التفات، بلکه با این عنوان که عرب وقتی می‌خواهد درباره چیزی سخن بگوید، از خطاب به غیبت و از غیبت به خطاب عدول می‌کنند، همانطور که مثلا به شخص می‌گویند: «قد قلت لاخیک:لو قمت لقمت»و قد قلت لاخیک لو قام لقمت و نیز برای التفات از غیبت به خطاب، شعر هذلی را مثال آورده که گفته است: یا لهف نفسی کان جدة خالد و بیاض وجهک للتراب الاعفر که از غیبت به خطاب عدول کرده است. »(بقره/10)طبری به حذف و اسناد فعل به غیر فاعل اصلی اشاره کرده و گفته است:در واقع معنای اصلی آیه چنین است:«فی اعتقاد قلوبهم الذین یعنقدونه فی الدین و التصدیق بمحمد(ص)و بما جاء به من عند الله مرض و سقم»بیماری قلبی منافقان و دو رویان، در این آیه شک و تردید آنان است در نبوت پیامبر و آنچه که بر او نازل شده(-قرآن مجید)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.