خلاصه ماشینی:
"چون عقل انسان در این موارد نمیتواند علم تفصیلی حاصل کند و آن عده معدودی که در این خصوص علم تفصیلی دارند اگر بخواهند برای عموم(از جمله عقلاء)بازگو گنند باید از کلمات و اصطلاحات و تمثیلات استفاده کنند، لذا اینچنین بیانات لزوما متشابه خواهد بود.
چون عقل انسان بدون کمک نصوص میتواند به وجود واجبالوجود، و حتی به بسیاری از صفاتش از جمله حیات و علم و قدرت و«تجردش از هر نوع ضعف و نقص و محدودیت»پی ببرد، همچنین میتواند به غیر مادی بودن، مرکب عقلی بودن، رشد و حرکت بسوی کمال روح پی ببرد.
اما پس از قبول اخبار انبیاء(ع)در این موارد که عقل انسان میتواند به بعضی از خصوصیات چنین موجودات مثلا به غیر مادی بودن، مخلوق بودن و محدودیت وجودی آنها پی ببرد.
به هر حال علم انسان(آنچه که علم قطعی باشد، نه ه صورت قابل مناقشه)در مورد چنین موجودات لزوما اجمالی و مبهم خواهد بود، بلکه برای عقل بشری محال است که به حقیقت عینی آنها پی ببرد، لذا برای عقل بشری بهتر است که در این موارد همینجا توقف کند."