Skip to main content
فهرست مقالات

روش نقد حدیث در تفسیر المیزان

نویسنده:

(13 صفحه - از 38 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، روایات، المیزان، نقد حدیث در تفسیر المیزان، قرآن، روش نقد حدیث در تفسیر، روایی، نقد، الروایات، سند

خلاصه ماشینی:

"2-برای روش تفسیر نقلی، به مفهوم سلبی، منفی و انحصاری آن هیچ دلیل عقلی و شرعی نیست، به این معنی که حدث چونان ملاک آیات انگاشته شود و گمان رود که قرآن، این کتاب مبین، بدون حدیث، پیام مثبت و محصلی ندارد و روایات، «تنها وسیله»درک معانی قرآن هستند در حالی که اساسا قرآن نه تنها از این جهت که وحی خداست، بلکه از حیث تواتر تاریخی و در بر گرفتن اجماعی بی‌نظیر(که کمتر حدیثی این چنین می‌توان یافت) جایگاه منحصر به فردی به خود اختصاص داده است و پای روایات بدان نمی‌رسدو از این گذشته، قرآن کتابی است به خود ایستا، گویا، بیانگر و در معنی خود مستقل، که به تعبیر امام علی(ع)آیاتش سخنگوی یکدیگرند. امروز از نظر متدلوژی و تحلیل اسناد و مدارک و روشهای شناخت در متون و منقولات و گزارشهای تاریخی«نقد داخلی»حائز اهمیت است و جا دارد که کوششهای«درایة الحدیثی»ما نیز به پیشرفتها و جشهای درخوری نائل آید: در بحثهای روایی المیزان، احیانا، نمونه‌هایی از نقد و درایت در روایات به چشم می‌خورد که اینک شمه‌ای از آن را ذکر می‌کنیم: 1-مغایرت روایت با تاریخ واقعی در قسمت«جریان حدیث‌سازی و سندسازی» دیدیم که چگونه با تحلیل و سنجش تاریخی روی روایت و راویان می‌توان به تناقضات خوجود در آن پی برد و با این روش بود که شأن نزولهای روایت شده از عایشه و ابو هریره درباره سوره مزمل و مدثر نقد گردیدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.