Skip to main content
فهرست مقالات

اشعریه

نویسنده:

(12 صفحه - از 123 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : اشعری، معتزله، کلام، اهل حدیث، عقل، اشاعره، مکتب، عقاید، صفات، عقاید اهل حدیث، مخالفت، کلام اشعری، ذات، عقاید اهل حدیث و مخالفت، اسلامی، دینی، آراء، مکتب اشعری، ظاهر، کتاب، ابو الحسن اشعری، علم، مخالفت با آراء معتزله، علم کلام، فعل، معروف، مکتب اعتزال، نقل، مکتب معتزله، خداوند

خلاصه ماشینی: "ولی حق این است که اشعری مبتکر این اصل معروف نبوده و اهل حدیث و حنابله نیز از همین روش پیروی می‌نموده‌اند، شهرستانی پس از اشاره به مخالفت طریقه معتزله با اهل حدیث در مورد تفسیر متشابهات قرآن آورده است:«احمد بن حنبل و داود بن علی اصفهانی و جماعتی از پیشوایان سلف، روش متقدمان اهل حدیث مانند مالک بن انس و«مقاتل بن سلیمان»را برگزیده و گفتند:ما به آنچه در کتاب و سنت وارد شده است ایمان آورده و از تأویل آن خودداری می‌کنیم، ولی به طور قاطع می‌دانیم که خداوند با هیچیک از مخلوقات خود شباهت ندارد» (16) ابن خلدون نیز پس از یادآوری طریقه معتزله و مشبهه در تفسیر آیات متشابه قرآنی و صفات خبریه به قیام اشعری بر علیه آن دو اشاره کرده و گفته است:«فتوسط بین الطرق و نفی التشبیه و اثبت الصفات المعنویة و قصر التنزیه علی ما قصره علیه السلف» (17) :اشعری راه وسط میان راهها را انتخاب کرد، تشبیه را نفی نمود، و صفات معنوی را اثبات کرد، و در تنزیه به همان اندازه که پیشینیان بسنده کرده بودند، اکتفا نمود از این روش، به روش تفویض(در مقابل تأویل)نیز یاد می‌شود، چنانکه شیخ محمد عبده آنجا که طریقه سلف و خلف را در برخورد با آن دسته از نصوص کتاب و سنت که ظاه آنها با اصل تنزیه منافات دارد بیان نموده گفته است:«سلف، از اصل تنزیه بر پایه تفویض دفاع می‌کردند، و خلف، اصل تنزیه را از طریق تأویل حفظ می‌نمودند»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.