Skip to main content
فهرست مقالات

نقد نظریه عدم تعین تقلید از اعلم

نویسنده:

(21 صفحه - از 51 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : اعلم ،تقلید ،تقلید از اعلم ،تقلید اعلم ،عدم تعین تقلید از اعلم ،اعلمیت ،عدم تعین تقلید اعلم ،تعین تقلید اعلم ،فقیه ،غیر اعلم ،وجوب تقلید اعلم ،حجیت ،فتوای اعلم ،سیره ،وجوب تقلید از اعلم ،ادله منکرین تعین تقلید اعلم ،آرای غیر اعلم ،اجتهاد ،اعلم نسبت به مسائل اختلافی ،رأی ،فتوای غیر اعلم ،نقد نظریه عدم تعین تقلید ،اخبار ،تقلید غیر اعلم ،اعتبار اعلمیت ،احکام ،اعلم و غیر ،عدم وجوب تقلید از اعلم ،حجیت آرای غیر اعلم ،دلایل تعین تقلید اعلم

خلاصه ماشینی:

"»اشکالی قابل تأمل می‌باشد، زیرا صحیح است که هر دو مجتهد اعلم و غیر اعلم آراء و فتاوای خود را از ادله و اصول و قواعد کلی استخراج می‌نمایند و هر یک مدارک نظریات خویش را حجت می‌دانند، ولی فراموش نکرده‌ایم که مرکز اصلی نزاع در مبحث اعتبار و عدم اعتبار و اعلمیت، مسائل اختلافی می‌باشد و ناگفته پیداست در این مدار، مستند و دلیلی که فقیه عالم از آن رأی خود را استخراج و برداشت می‌کند از دیدگاه مجتهد اعلم جهل مرکب و به هیچ وجه قابل اعتماد و استناد نمی‌باشد و تنها در حق خود همان فقیه عالم حجت می‌باشد و حجیت آراء او برای جاهلان و اهل تقلید اول کلام، بلکه به تفصیلی که در بخش نقد و رد دلایل منکرین وجوب تقلید اعلم ملاحظه خواهید کرد، غیر ممکن است، چه اینکه هر گاه آرای مجتهد عالم در مورد مسائل اختلافی همچون فتاوای فقیه اعلم برای جاهلان حجت باشد، لازمه‌اش تعبد به متناقضین است. ولی پاسخ مذکور قابل نقد می‌باشد، زیرا گر چه افتاء و نقل احکام در عصر ائمه علیهم السلام به صورت نقل روایت متداول بوده اما هیچ گونه شاهدی بر اینکه شکل افتاء منحصر به نقل روایت بوده و در میان نیست و واژه فتوا و افتاء نیز چنانچه در لغت تفسیر شده به معنی«الجواب عما یشکل من الاحکام» (59) پاسخ گویی از احکامی است که بر شخص سؤال کننده مشکل شده است، حال چه اینکه به شکل نقل روایت باشد و یا به صورت بیان فتوای برگرفته از استنباط از ادله وآنگهی که از لابلای اخبار می‌توان شواهدی ارائه نمود مبنی بر اینکه افتاء و بیان احکام در روزگار ائمه(ع)قطعا به صورت اجتهاد و استنباط مصطلح، وجود داشته، همانند خبر هشام بن سالم:«عن ابی عبد الله(ع)قال انما علینا ان نلقی الیکم الاصول و علیکم ان تفرعوا» (60) هشام بن سالم از امام صادق روایت می‌کند که حضرتش فرمود:(در تبیین احکام)تنها وظیفه ما این است که اصول و قواعد کلی را بر شما القا کنیم و بر شماست که آن اصول کلی را بر مصادیقشان تطبیق کرده (و احکام را از آنها استخراج کنید)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.