چکیده:
معماری سازمانی به عنوان راهحلی جامع و راهبردی در مدیریت توسعه و سیستمهای اطلاعاتی از دهه 1990 به طور فزایندهای مورد توجه قرار گرفته است.رویکرد موجود در این روش مبتنی بر ایدهء مدیریت افقی به جای عمودی است که تفاوتهای عمدهای با سایر روشهای راهبردی پیشین دارد.
سازمانها مانند موجودات زندهای هستند که در گذر زمان از مراحل مختلفی عبور میکنند.این مراحل شامل پیدایش،رشد،بلوغ و مرگ است.تفاوتی که یک سازمان با موجود زنده معمولی دارد این است که الزاما محکوم به مرگ نیست و سازمانها میتوانند زندگی نامحدودی داشته باشند.این کار مستلزم این است که سازمانها قادر به حفظ وضع موجود،حرکت به سمت وضع مطلوبتر و مدیریت تغییرات باشند.از طرفی تغییر و تحولات و پیچیدگیهای روزافزونی که امروزه با آن مواجهیم،سازمانها را ملزم به برنامهریزی و بازنگری در خود کرده است.در این شرایط «معماری»به عنوان واژهای آشنا در عرصه سازمانی از نقش ویژهای برخوردار است.یکی از مهمترین فرایندهایی که امروزه در سازمانهای مدرن در کنار سایر فرایندهای اصلی قرار گرفته است،فرایند«معماری سازمانی»است.
در این مقاله سعی شده تا به موضوع معماری سازمانی بطور نسبتا تفصیلی پرداخته و به جایگاه و معماری در جهان و کشورمان طبق آمار اشاره شود.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) فرایند معماری سازمانی نیما قاسمژاد مقدم چکیده معماری سازمانی به عنوان راهحلی جامع و راهبردی در مدیریت توسعه و سیستمهای اطلاعاتی از دهه 1990 به طور فزایندهای مورد توجه قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) معماری سازمانی یک نقشه سازمانی است که ساختار مأموریت و اطلاعات مورد نیاز سازمان و فناوریهای لازم برای پشتیبانی از آنها را تشریح و فرایند گذار برای پیادهسازی این فناوریها را تعریف میکند.
تعریف معماری سازمان که توسط Open Group ارائه شده از این قرار است: معماری سازمانی عبارت از شناخت تمام عناصری است که سازمان را تشکیل میدهند و بیانگر نحوه ارتباط عناصر مذکور با یکدیگر است.
معماری سازمانی بنا به تعریف قانون کلینگر-کوهن،یک چارچوب یکپارچه برای توسعه و نگهداری فناوری اطلاعاتی موجود و دستیابی به فناوری اطلاعاتی جدید برای نیل به اهداف راهبردی سازمان و مدیریت منابع اطلاعاتی آن است.
(صمدی اوانسر،1384، 52) الگوی اصلی برای معماری سازمانی، الگوی معماری سازمانی نام دارد که توسط موسسه ملی استانداردها و فناوری آمریکا پیشنهاد شده است.
سوالاتی نظیر:چه اطلاعاتی در سازمان تولید میشود؟این اطلاعات چگونه توزیع میشود؟چه کسانی به چه نوعی از اطلاعات دسترسی دارند؟چگونه این اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرد؟و سوالاتی مشابه اینها،در لایه اطلاعات مطرح میشوند و به آنها پاسخ داده میشود.
(CIO Council,2001) برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات: پایه برای برنامهریزی معماری سازمانی است.
این کار شامل مراحل پیادهسازی معماری سازمانی و نگهداری و بهروز رسانی معماری سازمانی است که جزئیات آن بسته به نوع چارچوب معماری انتخاب شده و نیز متدلوژیهای«مهندسی سیستم/نرمافزار» سازمانها فرق میکند.