Skip to main content
فهرست مقالات

اخبار کتاب

(5 صفحه - از 173 تا 177)

خلاصه ماشینی:

"کتاب دارای پنج بخش به ترتیب زیر است: 1-دیدگاه پنجم در باب غناء و موسیقی،صص‌ 91-23 2-دیدگاه فقهی موسیقی،صص 129-95 3-دیدگاه عرفانی،صص 192-133 4-دیدگاه فلسفه دربارهء موسیقی،صص 265-195 5-دیدگاه علمی موسیقی،صص 283-269 نویسنده در پیشگفتار کتاب در بیان نظر خود در باب‌ موسیقی و شرع-که آن را«نظریهء شأن»نامیده است- می‌نویسد:«برای شناخت ماهیت و تعریف صحیح موضوع‌ موسیقی به عنوان یکی از موضوعات پیچیدهء فقهی،به‌ تاریخ طرح و شکل‌گیری آن،سیر تطور آن در زمانهای‌ گوناگون از لحاظ علمی،غیر علمی،نظرات و دیدگاههای‌ مخالفان و موافقان،طرز تلقی افراد،شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و غلبهء آداب و«رسوم ملی و ذهنیت‌ اقشار مختلف مردم از آن و... بخش چهارم دارای سه فصل است:در فصل اول و دوم، آرای فلاسفهء یونان و مسلمان دربارهء موسیقی مطرح‌ می‌شود. نویسنده در بخش پایانی کتاب،پس از بحثی دربارهء سیر تاریخی موسیقی مقامی«به نقل گزارش خود از سیر تطور موسیقی مقامی از خلال آثار حکمای بزرگ اسلامی‌ که نظریات هر یک در نوع خود،بی‌مانند بوده و تأثیر بسیاری در تکامل موسیقی داشته است»،می‌پردازد و به‌ آرای:فارابی،ابن سینا،صفی الدین ارموی،میر سید شریف‌ جرجانی و قطب الدین شیرازی اشاره می‌کند. در بخش‌ اول پس از بیان موقعیت جغرافیایی و آثار تاریخی دوان،با استناد به برخی منابع،به گویش و زبان خاص مردم دوان و نیز به اوضاع اقتصادی در گذشتهء روستا اشاره می‌شود. فصل اول کتاب با عنوان«ساخت آوایی»(صص‌ 53-29)شامل این مباحث است:همخوانها،واکه‌ها، 2 l واحدهای زیر زنجیری،ساختمان هجاها،خوشه‌های‌ همخوانی،فرآیندهای آوایی،تطابقهای آوایی و شباهتهای‌ گویش ساری با زبان فارسی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.