Skip to main content
فهرست مقالات

وحدت و کثرت از دیدگاه ابن سینا

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : وحدت ،کثرت ،ابن‌سینا ،وحدت و کثرت ،عرض ،تقابل ،واحد ،عقل ،جوهر ،خواص ،صندلی ،ملکه ،ذات ،کثیر ،معلول ،عارض ،واجب‌الوجود ،طبیعت ،انسان ،واحد بالنوع کثرت عددی ،کثرت از دیدگاه ابن‌سینا ،تعریف ،آب ،تقابل عدم و ملکه ،علت ،تقابل وحدت و کثرت تقابل ،مفهوم ،کثرت تقابل عدم و ملکه ،عدد امر عرضی خارجی ،تعریف وحدت با کثرت تعریف

خلاصه ماشینی:

"پس یا وحدت عرض است که عارض جواهر می‌شود که مطلوب ما همین است، یا اینکه وحدت خود جوهر مستقلی است که اگر قائم به خود شد، از دو حال خارج نیست:1-یا غیر از حیثیت وحدت، حیثیت دیگری ندارد. حال اگر فرض کنیم وحدتی که عارض وجود می‌شود، مفارق است(یعنی می‌تواند از آن جوهر مفارقت کند یا از آن جدا شود)چون این وحدت مقارن جوهریت است، پس هنگامی که از این جوهر جدا می‌شود، باید یک وجود جوهری دیگری باشد که این وحدت روی آن برود. همچنین اشکال دیگر این است که ابن سینا مشخص نکرده که فاصله قرار گرفتن وحدات باید چگونه باشد تا مثلا عدد(3)تحقق یابد؟یعنی فاصله سه صندلی باید چه اندازه باشد تا عدد (3)در خارج باشد؟آیا امکان دارد که در صورت قرار گرفتن صندلی‌ها به فواصل دور، باز عرض عارض آنها باشد؟یا اینکه اگر سه صندلی هر کدام در اطاقی دربسته باشند، و بگوییم سه صندلی در خانه است، آیا باز عدد(3)عرضی است عارض آنها؟ (فواصل دور به این معنا که یکی از این سه صندلی در این طرف جهان و صندلی دیگر در آن طرف جهان و صندلی دیگر در جای دور دیگری واقع شود، باز عدد 3 به عنوان عرض در خارج وجود دارد. 1-تقابل تضادتقابل بین واحد و کثیر تقابل تضاد نیست، زیرا که وحدت مقوم کثرت است، ولی در تقابل ضدین هیچ کدام از ضدین مقوم دیگری نیست:«و ذلک ان الوحدة مقومه للکثره ولا شی‌ء من الاضداد یقوم ضده بل یبطله و ینفیه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.