Skip to main content
فهرست مقالات

غناء از دیدگاه اسلام

نویسنده:

(32 صفحه - از 327 تا 358)

کلید واژه های ماشینی : غنا ،روایات ،موسیقی ،لهوی ،قرآن ،حرمت ،حرام ،تغنی ،الغناء ،اسلام ،دیدگاه ،لغو ،زنان ،امام ،دلالت ،باطل ،حرمت غنا ،دیدگاه اسلام ،حکم ،آواز خوان ،زنان آواز خوان ،غنا و موسیقی ،مصادیق ،غنای حرام ،مفهوم لغوی غنا ،مصادیق غنا و موسیقی حرام ،غنای لهوی باطل ،غنا , ،غنای لغوی موضوع حکم ،حرام بودن

خلاصه ماشینی:

"محمد جواد عاملی می نویسد: (اختلافی در حرمت غنا و مزد بر آن و یادگیری و آموزش و شنیدن آن, نیست, چه در قرآن و دعا و شعر باشد و چه در غیر آن, همان گونه که صاحب مجمع البرهان نیز, آورده است… تا این که محدث کاشانی و فاضل خراسانی, چون غزالی از عامه, رشته جداگانه ای بافته و تحریم را به غنای همراه با محرمات دیگر, اختصاص داده اند35. سید محمد ابراهیم بحرانی, مشهور به ماجد, از علمای قرن دوازدهم ومسلط بر فن موسیقی, می نویسد: (ما,همه کسانی که به تفصیل نظر داریم در مسأله غنا, می گوییم: غنای ممنوع, صداهای لهوی بوده که کنیزکان خوش صدا, از خود در می آورده اند و مردان فاسق, آنان را همراهی می کرده اند و با دایره و دف و… تزیین می شده است; چرا که اطلاق غنا, بر این فرد, ایجاد حقیقت عرفیه ای در این معنی می کرده است, ولی شما مخالفان نظر ما, می پندارید که غنا, به معنای لغوی, حرام شده; یعنی گردانیدن آواز در گلو و شادی آفرین, یا گردانیدن صدا به گونه ای که سبکی بیاورد, حرام شده و حدیث ابن سنان, ما راتأیید می کند و شما راتکذیب)47."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.