چکیده:
بزه و بزهکاری،عمری همپای عمر بشر دارد؛ به گونهای که جزء جدا ناشدنی و انکارناپذیر زندگی او شده است و در تمام جوامع و در تمام زمانها قابل مشاهده بوده و هست.آنچه که با مطالعه در سیر تحول بزه به چشم میخورد،نقش مؤثر«فن»و«فنآوری»در نوع،کیفیت و چگونگی ارتکاب آن میباشد.«فن»و«فنآوری»هم موجب به وجود آمدن بزههای جدید شده است و هم موجب تغییر و دگرگونی در کیفیت بزههای موجود و سنتی شده است و هم تحول اساسی در نحوه ارتکاب آن پدید آورده است.به عبارت دیگر«فن آوری پیشرفته»موجب به وجود آمدن«بزهکاری پیشرفته»شده است. «بزهکاری پیشرفته»به دنبال بیان رابطه وثیق و مؤثر«فنآوری،بزه و بزهکاران»است و درصدد پاسخگویی به این سؤالهاست که:چرا و چگونه بزهکاران از فنآوری،علم و دانش و پیشرفتهای جامعه بشری در راه اهداف جنایتکارانه خویش بهره و سود میبرند؟آیا ماهیت و محتوای «فنآوری»خنثی و بیطرف است و یا مشکل را باید در ذات و ماهیت«فنآوری»نیز جستجو کرد؟ این نوشتار پس از تبیین ماهیت«فنآوری»،به چگونگی بروز جنبههای منفی«فنآوری»و سیطره آن بر انسان اشاره کرده و خاستگاه«بزهکاری پیشرفته»را معرفی میکند. در ادامه آنجا که دانشمندان و مخترعان خود در کسوت بزهکاران در میآیند.به نقش بزهکاران در تولید فنآوری،دانش و توسعه میدانهای علم اشاره نموده و چگونگی دستیابی آنان به علم و فنآروی را بیان میکند.
خلاصه ماشینی:
"فنآوری یک نوع دانش است که بهگونهای خاص پدید میآید و ثمره عملی این دانش،افزایش توان جامع در تولید کالا و خدمات و شکلنهایی آن،ماشین و
و در جهت رسیدن به اهداف خود به کار گیرند:این تلاش معمولا منجر به
میدهد که بزهکاران،در هرسه زمینه فوق،فعالیتهای خود را با نوآوری هماهنگ کردهاند؛هم دست به اختراعاتی که جنبه علمی داشته است زدهاند،
در این راستا تعریف زیر از فنآوری و تکنیک دقیقتر به نظر میرسد:بر
به نظر مک لوهان چن تمامی اختراعات یا فنآوریها برای گسترش حواس آدمی صورت گرفته مداوم فنآوری با انسان،او را همانند نارسیس در
در بررسی و نقد این نظریه باید گفت:گرچه فنآوری و ماشین در زندگی
شیء در مدرک وجود دارد و محال است گرایش به چیزی تعلق بگیرد،بیآنکه متعلق آن بهگونهای برای صاحب گرایش،معلوم و شناخته شده نباشد.
بنابراین باید از نوع بهرهبرداری از ابزار و فنآوری انتقاد نمود نه از خود فنآؤری
نیست،بلکه صرفا نافذ،انتشار یابنده و تأثیرگذار میباشد و این انسان است که
عملی انسان مایه میگیرد و در نهایت فنآوری یک مخلوق انسانی میباشد.
حال سؤال اساسی این است که انسان چگونه تحت سیطره،تسلط و نفوذ
خواست و اراده الهی در اختیار داشته باشد و از آنها جهت اهداف خود سود
شیوه تولید فنآوری در گذشته و حال،عمیقا متفاوت شده است.
لکن امروزه شیوه تولید فنآوری کاملا با گذشته متفاوت شده است.
خاص خود)هستند و اینگونه باید این عصر را،عصر بزهکاری پیشرفته نامید.
بدیهی است برخورداری از سطوح بالای فنآوری نیز بین گروههای
نکته قابل ذکر آن است که لازم نیست اثرات منفی فنآوری و محیط"