Skip to main content
فهرست مقالات

هدایت به امر در تفسیر المیزان

نویسنده:

(4 صفحه - از 19 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : امام ،امامت ،هدایت ،ائمه یهدون بامرنا ،نبوت ،تکوینی ،نبی ،حضرت ابراهیم ،هدایت به امر ،خدا ،فیوضات ،مقام امامت ،ولایت ،واسطه ،مقام نبوت ،ملکوت ،نبوت و امامت ،خداوند ،کمال ،امامت و معنای هدایت ،امام هدایت تکوینی انسانها ،آیه بحث امامت ،اعطاء فیوضات وجودی امام واسطه ،فیض خدا در هدایت تکوینی ،تشریعی ،حضرت ابراهیم نبی ،معنای امامت ،اعطاء ،معنای امام و امامت ،اسماعیل

خلاصه ماشینی:

"در پایان این بحث به طور اجمال و گذرا فهرست مطالب بیست‌گانه‌ای را که از بیان حضرت علامه)ره( در بحث " هدایت بامر" استفاده می‌شود، می آوردیم: 1- هدایت به امر تفسیر معنای امامت است؛ 2- هدایت به امر از شئون امامت است؛ 3- این هدایت به معنای ارائه طریق نیست و لذا امامت غیر از نبوت است؛ 4- دلیل این که هدایت به معنای ارائه طریق نیست، این است که مقام امامت بعد از جعل نبوت است و نبوت از ارائه طریق منفک نمی باشد پس امامت باید یک مقام دیگری باشد؛ 5- امامت ضرورتا به معنای هدایت و ایصال به مطلوب است به صورت ایصال تکوینی؛ 6- هدایت به معنای ایصال الی المطلوب نوعی تصرف تکوینی در نفوس آدمیان و راه بردن آنها در سیر کمالی و سلوک در مراتب معنوی است؛ 7- چون هدایت به امر همان تصرف تکوینی و امر باطنی است، پس مراد از امر در"یهدون بامرنا" امر تشریعی نیست بلکه امر تکوینی است؛ 8- مراد از امر تکوینی همان فیوضات معنوی و مقامات باطنیه است که خدا عطا می فرماید یعنی اصل وجود کمال که برای کسی حاصل می شود به واسطه وجود امام است ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.